בתקשורת הכלכלית שומעים רבות אודות תכנוני המס של תאגידים גדולים וחברות מישראל והעולם, תכנוני מס הכוללים חברות במקלטי מס, רישום פעילויות עסקיות במדינות שונות ושאר היבטים הנעשים תחת הגדרות החוק אך באופן שעשוי להיראות לא תקין עבור גורמים שונים. אך למעשה תכנוני מס הם מרכיב קריטי ואינטגראלי מניהול עסקי יעיל כיום.
עבור עסקים, התחשבות בשיקולי מיסוי ובהחלט עבודה עם תכנון מס מקצועי היא נושא לגיטימי ומוכר לחלוטין, כאשר מבצעים זאת נכון ובמסגרת החוק, רשויות המס אף מאפשרות זאת ללא ככל בעיות. תכנוני מס הינם רלבנטיים לעסקים קטנים וגדולים כאחד, לעצמאים ולחברות ענק. שירותי הנהלת חשבונות כוללים במקרים מסוימים גם כלים וייעוץ לגבי תכנון מס.
ההיבט הבסיסי ביותר של תכנון מס
בהקשר של שירותי הנהלת חשבונות ותכנון מס, ההיבט הבסיסי ביותר אינו בדיוק תכנון מס אלא פשוט התנהלות מיסוי תקינה בשוטף. הכוונה היא בעיקר לניהול ספרים מלא על פי ההגדרות המחייבות והפרטניות לכל עסק, כאשר על בסיס ניהול ספרי החשבונות מוגשים הדו"חות התקופתיים למע"מ ומשולמים תשלומי המע"מ הרלבנטיים, כמו גם הפקת דוחות מס הכנסה ותשלום מקדמות מס הכנסה.
אז אמנם אי אפשר ממש לבצע תכנוני מס מקיפים בהקשר של תשלומי המע"מ התקופתיים או מקדמות מס ההכנסה, למעט שינויים קלים, אך מדובר על הבסיס ההכרחי שממנו נגזרים תכנונים ארוכי טווח ומעמיקים יותר לגבי מיסוי עסקים.
תכנון המיועד להפחית את חבות המס
המהות של תכנוני מס בהקשר של שירותי הנהלת חשבונות ובאופן כללי היא כמובן להפחית את חבות המס שעל העסק לשלם למדינה, זאת באמצעות תכנון מקצועי וקפדני הכולל היבטים שונים ותשומת לב לפרטים רבים מאוד.
כאמור, יישום תכנוני מס הוא לגיטימי ומקובל לחלוטין במגזר העסקי, כאשר גם המדינה מאפשרת זאת כל עוד הכל נעשה תחת ההגדרות הרלבנטיות ובמסגרת החוק. לצורך העניין, הקדמת הוצאות ודחיית הכנסות מהווה תכנון מס פשוט וחוקי לחלוטין, אך רישום כוזב של הכנסות והוצאות אינו חוקי כמובן.
תכנוני מס מבוצעים על ידי רואי חשבון, יועצי מס וגם על ידי מנהלי חשבונות בכירים. מדובר על תחום שירותים מורכב המחייב דיוק ומקצועיות גבוהה במיוחד, שונה לחלוטין מרישום תקבולים-תשלומים למשל. התכנון מתבצע מראש, כחלק מהתכנון הפיננסי השנתי, אך גם בשוטף – בעיקר לקראת סוף שנת המס ואפילו בסיום שנת המס ולפני הגשת הדו"ח השנתי המלא.
היבטים שונים של תכנוני מס
תכנוני מס באים לידי ביטוי בצורות רבות ומגוונות במסגרת שירותים של הנהלת חשבונות ו/או ראיית חשבון וייעוץ מס. תכנון המס נועד כאמור להפחית את חבות המס של העסק, מה שישאיר לו יותר כסף פנוי להשקעות אחרות או אפילו לצרכי חלוקת רווחים – נושא מורכב ומאוד שונה בין עצמאים, עסקים קטנים וחברות למשל.
תכנון המס כולל בחינה מקיפה של מבנה ההוצאות וההכנסות של העסק, בדיקה לגבי עדיפות הגדרת העסק מבחינת התאגדות (עצמאי, עוסק פטור, עוסק מורשה, חברה בע"מ, שותפות וכולי), תכנון זמני הוצאות והכנסות, היקפי הפרשת כספים לאפיקים כגון חסכונות פנסיוניים, תזמון השקעות שונות של העסק ועוד מכלול רחב של נושאים הקשורים במהותם למאזן ההוצאות וההוצאות של העסק ולרווחים שלו.
על מנת לבצע תכנון מס שהוא גם יעיל ואכן חוסך בתשלומי המס אך שהוא גם חוקי ותקין מכל בחינה אפשרית מול הרשויות השונות, חייבים להסתמך על נתונים פיננסיים מדויקים ואמינים ובעיקר על ידע מקצועי מתאים לאנשי מקצוע המתמחים בתחום – מנהלי חשבונות בכירים, רו"ח, יועצי מס ונתונים המופקים מתוכנות הנהלת חשבונות מתקדמות.