ההחלטה לפתוח עסק נחשבת לאחד הצעדים המשמעותיים ביותר בחיים. הדבר נכון במיוחד כאשר מדובר על הקמה של עסק חדש בפעם הראשונה בחיים. להחלטה זו משמעות רבה שכן היא משפיעה על כל ההיבטים בחייו של היזם – גם על הצד העסקי, על הפרנסה, על המשפחה, על תחושת המימוש וההגשמה העצמאית ועוד.
כיום, כאשר יותר מאי פעם בעבר הפכה ההחלטה של פתיחת עסק לרלוונטית עבור אנשים רבים וכאשר אנשים בני כל הגילאים מחליטים לבצע מהפך ולעבור ממצב של שכירים לעצמאים, כדאי להכיר את כל השלבים החשובים בפתיחת עסק בישראל.
הגדרת המטרה ויעדי החברה
השלב הראשון, החשוב והבסיסי ביותר בכל הקמה של עסק חדש הוא הגדרת המטרות והיעדים. לא משנה אם מדובר על עסק קטן שפועל בתחילה מהבית או אם מדובר על חברה גדולה שאמורה לעסוק בייצור, בייבוא, בייעוץ או בכל דבר אחר, בלי הגדרה של יעדים, יהיה קשה לממש את הפוטנציאל.
הגדרת היעדים תסייע במיקוד בשאלות כמו:
- גודל העסק.
- מהו המימון הדרוש ומאיפה יגיע המימון לפעילות – האם הון עצמי, האם הלוואה בנקאית, פניה לשותפים, משקיעים וכיוצא באלה.
- מיקום העסק – האם ניתן לעבוד מהבית, האם יש לשכור משרדים, האם יש צורך במחסנים, אולמות ייצור וכיוצא בזה.
- מיהו קהל היעד – האם מדובר על לקוחות סיטונאים, לקוחות קמעונאיים, משקי בית, צרכנים, צעירים, מבוגרים. האם המיקוד יהיה בקהל מקומי או שאולי הפניה תהיה ללקוחות מעבר לים.
- ניהול – האם היזם יהיה גם המנהל או שמא יידרש ניהול חיצוני מקצועי.
- מלאי – האם דרוש לעסק מלאי ראשוני ומהן רמות המלאי שידרשו בתקופת הפעילות הראשונית.
- רווחיות – האם העסק נועד להניב רווחים מהירים, או שמא תידרש תקופת התבססות ראשונית, שבה ההכנסות יהיו זניחות לעומת ההוצאות.
פנייה לרואה חשבון וניהול ספרים
אחרי הגדרת היעדים או תוך כדי הגדרת המטרות, חשוב לפנות לרואה חשבון לצורך החלטה על ההגדרה החשבונאית של העסק. על פי מהות הפעילות וההיקף ועל פי ההכנסות הצפויות ומספר העובדים, יסייע רואה החשבון בקבלת החלטות כגון:
לאחר קבלת ההחלטות בדבר מהות החברה מבחינה חשבונאית, ידאג רואה החשבון לטיפול בפתיחת תיקים ברשויות המס הרלוונטיות וכן יחליט על דרך ניהול הספרים המתאימה ביותר ועל צורת הרישום הרלוונטית כגון ניהול ספרים בשיטה החד צידית או הדו צידית.
לפני תחילת הפעילות עצמה או בסמוך לה, אמורים כל הרשויות להיות מעודכנות בצפי לפעילות העסקית. בין היתר מדובר על ביטוח לאומי, שיקבע את גובה המקדמות, מע"מ, שיעניק אישור על עוסק מורשה או עוסק פטור, כן מס הכנסה שיפתח גם הוא תיק מתאים לאופי הפעילות.
הסדרת רישוי מתאים
לפני שיוצאים לדרך, חשוב לברר היטב את החובות החוקיות הכרוכות בניהול העסק, בהתאם לאופיו ולגודלו. בין היתר יש לקבל במקרים רבים אישור מהרשות המקומית, האחראית לרישוי העסקים.
בנוסף, יש לקבל אישורים מרשויות שונות כגון משרד הבריאות, רשויות כיבוי האש ורשויות נוספות, בהתאם לסוג העיסוק ומהות העסק.
לא פחות חשוב מכך – יש לדאוג לעריכת ביטוח מתאים שיכול לכלול ביטוח מבנה, ביטוח סחורה, ביטוח סיכוני מקצוע וכן הלאה. רק לאחר מכן, ניתן לפעול בראש שקט ולהתרכז בהגשמת המטרות והיעדים שסומנו בתחילת הדרך.