המוכר אמר שתקבלו חשבונית דיגיטלית במייל לאחר הקנייה או בוואצ אפ אך טרם לא קיבלתם האם אתם מכוסים במקרה של טעות בחיוב?
קיבלתם חשבונית דיגיטלית אך היא לא על הסכום הנכון מה עושים?
אם לא קיבלתם חשבונית כזו כלל האם תוכלו לבוא בטענות אחר כך במידה וישנו קלקול או שירות לאחר קניה.
האם עסק חייב למסור לכם חשבונית או שאתם צריכים לבקש? הנה התשובות.
עוסק חייב למסור חשבונית מס לצרכן בעת מעמד הקניה זו לשון החוק.
אך אילו פרטים יכללו בה ואילו פרטים הם חייבים להופיע עליה? זו השאלה.
עקב תלונות צרכנים רבות לאחרונה בעיקר משימוש דיגיטלי של חשבוניות טוענים שאינם רואים אותה בבירור או מדווחים על אי קבלת חשבונית כלל.
ננסה לענות על השאלות הנ"ל ולעשות לכם סדר בדברים.
חשבונית מס היא באופן מובהק אישור על קיום עסקה, ולמעשה מסמך מסחרי לכל דבר ועניין, לכן הוא חייב לכלול את פרטי העִסקה בין בית העסק לצרכן.
במיוחד בעת העסקה או אישורה, אך ניתן גם לאחר קבלת שירות.
מה חייב להופיע בחשבונית?
תאריך מדויק של קיום העסקה ממש כמו בתחנת דלק שרשום שעה ושניות, בנוסף החשבונית תפרט את כל מה שהוזמן גם עבור עסקה בודדת חד פעמית או מספר עסקאות.
אם הנכם גם עסק תוכלו להתקזז עם מע"מ בהמשך אך האם ההוצאה היא מוכרת זה כבר עניין אחר שלא נכנס אליו עכשיו כאן.
חשבונית מס דיגיטלית או מפנקס חשבוניות ידני מהווה למעשה מסמך מלא ומסחרי שכולל את כל פרטים שניתן לציין בין בית העסק לצרכן.
עניין זה זהה גם עבור שירות שקיבלתם מטכנאי או בעל מקצוע ולא רק מוצר, בעצם כל קבלת שירות.
ברשויות מנסים בכל הכוח לעצור את תופעת התחמקות ממס בישראל ומבצעים פיקוח ובקרה על עסקים בתחומים שונים.
כל זאת בכדי לנטר את התופעה לחלוטין, לאחרונה גם יצא חוק חשבוניות של ישראל שהוא מאפשר לרשויות השונות לבצע מעקב על חשבוניות מעל 25,000 ₪.
אך במועצה לצרכנות עדיין התופעה בעינה, ובכל שבוע מתקבלות תלונות רבות של צרכנים מוטעים שטוענים כי לא קבלו חשבונית מס כלל ואין הם מבינים מדוע.
אנו מבינים שהכשל הוא יכול לנבוע מכמה סיבות.
1. החשבונית דיגיטלית שנשלחה במייל והמייל לא נכון או דוא"ל חסום.
2. המסמך "נתקע" בתוכנת הנהלת חשבונות הדיגיטלית של העסק או שהיא קרסה.
אלו התשובות של בעלי עסקים רבים שמצליחים לשלוח למועצה את החשבונית של הלקוח חודשיים לאחר הקניה.
אך ישנם עדיין בעלי עסקים שאינם מוציאים כלל חשבונית כי הם עוסקים פטורים ויכולים להוציא רק קבלה.
תדעו שחשבונית מס וקבלה הם המסמכים היחיד המעידים על העסקה, תנאיה אספקתה, מסירתה לביצוע וכל מיני התחייבויות הספק.
מהו המקור החוקי לדרישה של חשבונית זו?
מצוין בסעיף 47(א) לחוק מס ערך מוסף, תשל"ו-1975 הקובע כי כל עוסק מורשה רשאי להוציא חשבונית מס כחוק, וחייב לעשות כן לפי דרישת קונה.
הוראות מס הכנסה (ניהול פנקסי חשבונות), תשל"ג-1973 קובעות במפורש בסעיף 9 את כך הפרטים הנדרשים לציון כדי שחשבונית תהיה מפורטת ותוכל לקבל תוקף של 'חשבונית מס'.
הנה מולכם הפרטים שחובה להם להימצא בחשבונית מס :
– שם העוסק (שם העסק) ומספר חברה או עוסק;
– תאריך מדויק של החשבונית;
– שם הקונה/הלקוח וכתובתו;
– תיאור הטובין/השירות שסופק;
– כמות יחידות או היחידה לפיה חויב הלקוח;
– כמות השירות; מחיר יחידה לחיוב;
– סכום סה"כ של החשבונית.
תדעו שגם אם הצרכן לא ביקש חשבונית מס העוסק חייב להפיק חשבונית מס וקבלה ( אם קיבל תשלום במקום) שתכלול את כל הפרטים שמנינו למעלה אחרת היא לאת תקנית לפי לשון החוק.
אנו ממליצים לכם בעת הרכישה במיוחד אם המוצר הוא באחריות והוא עלה לכם כסף רב, לשמור עליה באופן מסודר.
היום זה כבר קל כי חשבונית דיגיטלית ניתן לשמור במחשב או בסמארטפון ובכך לתעד את העסקאות השונות שלכם, תוכלו בנוסף לבדוק חיובים, תנאים, שתואמים לתנאי העסקה שהובטחה לכם ובעתיד ולהוכיח שהמוצר נמצא בתקופת האחריות.
אנו ממליצים לכם לפנות לספק/חנות/עסק, במידה ולא קיבלתם חשבונית במידה ועדיין לאת קיבלתם היינו ממליצים לפנות למועצה לצרכנות שתדרוש בשמכם חשבונית מס תוך ציון הוראות הדין הנ"ל.
ככל ברזל, אין מתן חשבונית הינה עבירה על החוק המיסים בישראל ולעבירה זו קנסות רבים.
בברכה, הכתבה נכתבה בעזרת פרילאנס הנהלת חשבונות באינטרנט.