הצהרה על הון היא מסמך חשבונאי חשוב שמס הכנסה דורש מהנישומים להגיש, במטרה לעקוב אחר השינויים ברכוש והכנסותיהם. מדובר בפעולה שמטרתה לוודא שהנישום מדווח על הכנסותיו בצורה נכונה ומדויקת, ובכך לעזור במניעת העלמות מס או אי דיווח על הכנסות.
מבחינת בעלי עסקים, הצהרת הון מהווה אמצעי לבקרה כלכלית ויכולה להשפיע על תשלומי המס העתידיים, ומאמר הזה מסביר מי חייב להגיש את הצהרת ההון ומתי הנישום מחויב להגיש אותה.
מי מחויב בהגשת הצהרת הון?
עצמאים ושכירים נדרשים להגיש הצהרות הון לפי דרישת פקיד השומה. כלומר, הצהרת ההון מוגשת רק בעקבות דרישה מפורשת מצד מס הכנסה, כאשר לרוב הדרישה נשלחת לאלו החייבים בהגשת דוח שנתי למס הכנסה, כמו עצמאים, בעלי חברות ושכירים עם הכנסות גבוהות מהסף הקבוע בחוק.
לאחר שהנישום מגיש הצהרת הון ראשונה, הוא יידרש למלא הצהרות נוספות מדי כמה שנים, כאשר רשות המיסים עלולה לדרוש הצהרות הון במקרים בהם קיים חשש להעלמת הכנסות. חשוב להבין שרשות המיסים בישראל שולחת דרישות להצהרות הון לכל שנה לאלפי נישומים – עצמאים ושכירים.
עצמאים שפתחו עסק חדש נדרשים להגיש הצהרת הון במהלך השנתיים הראשונות לפעילותם
גם שכירים ואזרחים שרכשו נכסים יקרים יכולים לקבל דרישה להצגת הצהרות הון. רכישת נכסים יוקרתיים עלולה לעורר את חשד רשויות המס, שבודקות אם כל ההכנסות דווחו כהלכה ובהתאם לחוק.
חשוב לזכור שגם פעילות משמעותית בשוק ההון עשויה להוביל לדרישה להגשת הצהרת הון. משקיעים קטנים בדרך כלל אינם מחויבים בכך, אך אם הפעילות שלהם עוברת סף מסוים, הם עלולים להיחשב כעוסקים ולהיות מחויבים בהגשת דוחות למס הכנסה.
מתי יש להגיש הצהרת הון למס הכנסה?
על פי סעיף 135 לפקודת מס הכנסה, פקיד השומה יכול לדרוש מכל נישום להגיש הצהרה על הון. לרוב, לאחר פתיחת תיק במס הכנסה, מקבלים דרישה להצהרה תוך 12 עד 24 חודשים. אם מס הכנסה מגלה שהנישום רכש נכסים יקרים או קיבל הכנסות שלא דווחו, הוא יידרש להגיש את הצהרת ההון תוך 120 יום מקבלת הדרישה.
נישום נדרש להגיש הצהרת הון חוזרת בדרך כלל אחת ל-3 עד 4 שנים. איחור בהגשת הצהרה זו נחשב לעבירה פלילית ויכול להוביל לקנסות כבדים.
כמה מילים לסיום
הצהרת הון היא כלי חשוב לפיקוח על הכנסות ורכוש, ומטרתה לשמור על שקיפות והגינות במערכת המס. בין אם אתם עצמאים, שכירים או שרכשתם נכסים משמעותיים, חשוב להקפיד על הגשת הצהרת ההון בזמן ולהיות מוכנים לתהליך על ידי שמירת מסמכים רלוונטיים.
אז אם נדרשתם להגשת הצהרה ואינכם בטוחים כיצד לפעול, מומלץ לפנות לייעוץ מקצועי של רו"ח עם מוניטין מעולה, על מנת שתוכלו להקפיד על עמידה בכל הדרישות החוקיות בצורה תקינה ומדויקת.