Site icon הנהלת חשבונות

מס הכנסה

מס הכנסהמס הכנסה הוא אחד המיסים המרכזיים במערכת המיסוי של מדינת ישראל, זהו המס המוטל על הכנסות של יחידים שכירים, יחידים עצמאים וגם על חלק מהתאגידים. בישראל מונהג מס הכנסה פרוגרסיבי, קרי חבות המס עולה ככל שההכנסה עולה, בהתאם למדרגות מס מוגדרות ועד לתקרות קבועות.

כמו כן, המס מוטל רק על ההכנסה החייבת, כך שעבור עסקים ועצמאים יש יכולת להפחית את חבות המס דרך חישוב הוצאות, קיזוז הפסדים מסוימים משנים קודמות וניצול פטורים או זיכויים למיניהם.

מקצוע הנהלת החשבונות כולל היבטים רבים מאוד של התנהלות מול מס הכנסה – כאשר בהיבטים רבים מאוד מהותה של הנהלת החשבונות היא כך שמהמדינה תדע כמה מס לגבות מעסקים ועצמאים.

כל עובד ועובדת הנהלת חשבונות חייבים להכיר לעומק את מס הכנסה ואת ההתנהלות המקצועית מול מוסד ממשלתי מרכזי זה. חלקים נרחבים ורבים של עבודת ניהול החשבונות והדיווח לרשויות המדינה מתבטאים מול מס הכנסה.

פתיחת העסק מול מס הכנסה

ראשית כל, כאשר משרד הנהלת חשבונות או רו"ח מספק ליזמים ולעסקים חדשים שירות של הקמת עסק אז ההתנהלות הראשונית והבסיסית מול מס הכנסה היא בעיקר של אנשי ניהול החשבונות בשמו של בעל העסק.

כך יש מקרים בהם משרד הנה"ח מספק שירות בו הוא פותח את התיק מול מס הכנסה עבור העצמאי /העסק החדש. מקרים אלו יהיו כאלו שבהם ספק שירותי הנהלת החשבונות גם יוגדר רשמית כמייצג של אותו עסק מול מס הכנסה, מע"מ והביטוח הלאומי.

מקדמות מס הכנסה

מעבר להתחשבנות השנתית של מס הכנסה מול עסקים על מנת לגבש את שומת המס המדויקת שלהם, מרבית העסקים נדרשים לשלם מקדמות מס הכנסה באופן תקופתי – חודשי או דו חודשי (בדומה להתנהלות של המע"מ).

תשלום מקדמות מס הכנסה מבוצע על בסיס נוסחאות מוגדרות ומוכרות הלוקחות בחשבון את ההכנסות וההוצאות של העסק לאותה תקופת דיווח, כאשר יש גם כאלו שמשלמים מקדמות על בסיס צפי הכנסות שנתי. אנשי המקצוע של הנהלת החשבונות נדרשים אם כך לבצע את חישובי המקדמות שעל העסק לשלם בכל תקופת דיווח ולרוב גם לבצע את התשלום בשם העסק.

תשלום מקדמות מס הכנסה מתבצע באמצעות פנקס המקדמות ובאמצעי תשלום רלבנטיים וניתן לבצע זאת גם דרך אתר האינטרנט של רשות המיסים ובעזרת כרטיס אשראי. כמובן שחלק ממערכת ניהול חשבונות בהקשר זה כולל גם הפקת דוחות על פי הצורך של תשלומי מקדמות מס הכנסה.

תשלומי ניכויי מס הכנסה ממשכורות העובדים

כאשר הנהלת החשבונות בארגון או דרך ספק במיקור חוץ אחראית גם לניהול, הכנת וביצוע המשכורות של עובדי העסק, יש כמובן להתנהל מול רשויות מס הכנסה גם מבחינת החישובים והסדרת תשלומי ניכויי המס ממשכורת העובדים.

מדובר על תחום מוגדר מאוד מבחינת מדרגות מס ואופן חישוב מס הכנסה ממשכורות, אך חשבי שכר ואנשי הנה"ח חייבים ליישם בזהירות ודיוק מבחינת נקודות זיכוי, פטורים וכיוצא באלו על מנת שכל עובד ישלם את המס הנמוך ביותר האפשרי ועל פי מצבו האישי הרלבנטי.

חישוב והמלצה כמה להפריש לחיסכון פנסיוני ולקרן השתלמות

חלק חשוב של הנהלת חשבונות ומס הכנסה הוא ניצול אופטימאלי של הטבות המס המוענקות על חיסכון לפנסיה או לקרן השתלמות. יש הטבת מס בגין כספים שהופקדו לחיסכון (עד תקרה מסוימת כמובן). כך שאנשי הנהלת החשבונות, לקראת סוף שנת המס, צריכים להפיק דו"ח תשלומים ולבחון מהו הסכום המדויק שעל בעל העסק להפריש לחיסכון על מנת לנצל במלואה את הטבת המס המתאימה.

הכנת והגשת הדו"ח השנתי

כל הפעולות השונות שנעשות לאורך השנה בהקשר של מס הכנסה מתנקזות להכנת ולהגשת הדו"ח השנתי. הדו"ח השנתי הוא שקובע לבסוף את שומת המס המלאה של העסק / העצמאי לאותה שנת מס. הדו"ח כולל נתונים רבים לגבי הכנסות, הוצאות, רווחים אישים, מסמכים לגבי תשלומי מס ופטורים, מסמכים לגבי נקודות זיכוי ושאר נתונים המסייעים למס הכנסה לקבוע את חבות המס.

 כמובן שיש היבט חשוב של תכנון מס, המיושם מראש, להפחתת חבות המס למינימום האפשרי – נוהל מקובל ולגיטימי לחלוטין. הכנת דו"ח המס השנתי מתבצעת ע"י אנשי הנה"ח ועל בסיס מסמכי העסק, ניהול הספרים, מסמכים אישיים וכמובן על בסיס הנתונים מתוכנת הנהלת החשבונות.

Exit mobile version