הנהלת חשבונות

דוח רווח והפסד

דו"ח רווח והפסד
דו"ח רווח והפסד

על מנת לקבל נתונים אודות פעילות עסקית מקובל להפיק לכל עסק או חברה דוחות שונים, על פי חתכים שונים. חלק גדול מהדוחות מופק לצרכים פנימיים, על מנת לבדוק כיצד ניתן לייעל את הפעילות העסקית או כדי לראות אילו דברים ניתן לשפר או לשנות. לעיתים אחרות, מטרתם של הדו"חות היא לשקף את מצב החברה או העסק בפני בעלי עניין שאינם בהכרח מתוך החברה.

גופים כגון בנקים, ספקים, משקיעים, פעילים בשוק ההון ואף רשויות המס מביעים עניין בדוחות כספיים, כאשר אחד העיקריים שבהם הוא דוח רווח והפסד (נהוג לכנותו גם דוח רוו"ה). המאמר יבאר דוח זה. בין היתר יוסבר מהו המבנה המקובל של דוח זה, איזה מידע ניתן להפיק ממנו וכיצד ניתן לנתח אותו בצורה יעילה יותר.

מבנה מדורג

לפני שנציג את המבנה הבסיסי של דוח רווח והפסד נסביר שהוא בנוי בצורה מדורגת, בכדי להקל על קוראי הדוח לנתח את מצבה של החברה ואת האופן שבו היא מרוויחה. לעיתים, כאשר מדובר על חברות מרובדות, ייתן הדוח גם ביטוח לתוצאות הפעילות של חברות בנות.

בחלק הראשון של דוח רוו"ה נהוג לציין את ההכנסות של העסק מפעילות שוטפת. ההכנסות נובעות ממכירות שונות ולעיתים ממתן שירותים. את הסעיף הזה מקובל לכנות לעיתים פשוט בשם: מכירות. זוהי גם השורה העליונה של הדוח.

בהמשך נותנים ביטוי להוצאות הישירות שהיו כרוכות בהפקת ההכנסות. הוצאות מסוג זה מכונות על פי רוב בשם "עלות המכירות" (או "עלות המכר"). כאן מקובל לציין את מחירה של הסחורה, את עלויות ההובלה, את עלות העיבוד והייצור וכן הלאה. הפחתת עלות המכר מתוך סך המכירות נותנת סיכום חשוב והוא הרווח הגולמי. כדאי לציין שחברות שמצביעות בשלב זה על הפסד הן בעלות סיכויי הבראה נמוכים.

הוצאות שוטפות וחישוב השורה התחתונה

לאחר חישוב הרווח הגולמי מפורטות הוצאות נוספות שבאופן כללי קשורות קשר הדוק עם פועלתו הסדירה של העסק. במילים אחרות, הוצאות אלה הן חלק מהתפעול היום יומי הרגיל של החברה ולכן, כאשר מפחיתים את ההוצאות ההלו מתוך הרווח הגולמי מתקבל הרווח התפעולי. כדאי לדעת שחברות שמציגות רווח תפעולי שלילי, (דהיינו הפסד תפעולי) יכולות לנקוט צעדים חשובים ולשוב למסלול של רווחיות עם סיכויי הצלחה ממשיים.

בהמשך, הדוח משקף הוצאות כלליות נוספות כך שניתן לבחון את הרווח לפני הוצאות מימון ובשלב שלאחר מכן מפחיתים הוצאות מימון. הוצאות אלה כוללות בין היתר ריבית והצמדה על הלוואות, תשלומי ריבית על אג"ח וכיוצא באלה. כאשר יש גם הכנסות, למשל בגין ריבית, זה המקום הנכון לתת להן ביטוי והתוצאה הסופית תיתן את הרווח לפני מס (לעיתים יהיו בדרך גם שלבים נוספים, בהתאם לאופי הפעילות).

בשלב זה ניתן להציג את הוצאות המיסים וכך, לאחר ההפחתה, מתקבלת ה"שורה התחתונה" – הרווח הנקי.

חשיבות הדוח

דוח רוו"ה חשוב בזכות הפירוט הרב שבו המאפשר לדעת האם חברה היא רווחית או לא. הדוח מאפשר גם לדעת מתי הרווח של הרווח של החברה נמצא במגמת שיפור או לחילופין במגמת ירידה (על ידי השוואה לשנים קודמות). בנוסף, מקובל לעשות שימוש ביחסים פיננסיים של מרכיבי הדוח הזה (וגם של דוחות אחרים) בכדי להשוות בין ביצועים של חברות דומות.

הדוח, שמבוצע ומנותח על ידי אנשי מקצוע כגון רואי חשבון ומשרדי הנהלת חשבונות חשוב, מפני שלפי הרווח קובעים את חובות המס. בנוסף, חברות בורסאיות או כאלה שרוצות להפוך לציבריות מחויבות לפרסם את הדוח דוח בפומבי, על מנת לייצר שקיפות בפועלן המסחרי.

Exit mobile version