הנהלת חשבונות

פתיחת תיק במס הכנסה און ליין

פתיחת תיק במס הכנסה און ליין הוא שירות חדש יחסית, בעבר תהליך פתיחת עסק היה מאוד מסובך. על מי שרוצה לפתוח עסק היה להגיע למשרדי הרשויות במס הכנסה, ביטוח לאומי ומע"מ. עם זאת, היום הגישה לפתיחת עסק הנה הרבה יותר פשוטה באמצעות פתיחת תיק במס הכנסה און ליין. למרות זאת, חשוב להבין עדיין מה אתם עושים בכל שלב ולכן, כאשר אתם בוחרים לעבור תהליך של פתיחת תיק במס הכנסה און ליין, עליכם לדעת מול מה אתם עומדים גם לאחר פתיחת העסק.

מהו עוסק פטור?

עוסק פטור הוא עסק זעיר אשר סך הכנסותיו השנתיות אינו עולה על כ-100,000 ש"ח. הנתון של מכסת ההכנסות משתנה משנה לשנה ולכן, חשוב לעקוב אחרי זה מול הרשויות. לרוב הטווח יהיה בין 98,000 ש"ח ועד 103,000 ש"ח. עוסק פטור אינו חייב במע"מ ולכן, אינו גובה מלקוחותיו מע"מ. עוסק פטור יכול להיות עבור עסק שנמצא בתהליכי פיתוח וצפוי בתום השנה הראשונה או שנים לאחריה לעקוף את הרף של סך כל ההכנסות ולאחר מכן, יהפוך לעוסק מורשה. מצד שני, עוסק פטור יכול להיות גם עבור הכנסה צדדית, עבודה נוספת מלבד לעצם היות אותו אתם שכיר. במקרה הזה יש למלא טופס 106 ולעדכן את הרשויות לצורך תיאום מס. על עוסק פטור להגיש דו"ח שנתי בכל סוף שנת מס.

פתיחת תיק במס הכנסה און ליין הוא שירות חדש יחסית, בעבר תהליך פתיחת עסק היה מאוד מסובך. על מי שרוצה לפתוח עסק היה להגיע למשרדי הרשויות במס הכנסה

מהו עוסק מורשה?

עוסק מורשה הוא עסק שסך הכנסותיו עולה על המכסה של עוסק פטור. עוסק מורשה חייב להגיש דוח חודשי או דו חודשי, זאת בהתאם לגובה ההכנסות של העסק ולכן, ההמלצה היא כמובן לעבוד מול רואה חשבון מקצועי. עוסק מורשה הינו עסק שחייב במע"מ. ניתן להיות עוסק מורשה שעובד מהבית או במשרד. מול רואה חשבון יש לתאם את שכר העובדים, הוצאות מוכרות וכמובן, דיווח שוטף לרשות המיסים. בשני המקרים, בין אם מדובר על עוסק פטור או עוסק מורשה ייתכן ותפגשו במקרה בו מסך הכנסה ישלח לכם בקשה להצהרת הון. אלו הם מעקבים לגיטימיים של רשות המיסים בהם אתם צריכים לדווח על סך כל ההכנסות שלכם. המטרה של רשות המיסים היא לבדוק שאתם מדווחים על כל ההכנסות שלכם. יש מקצועות אשר אוטומטית יהפכו לעוסק מורשה: וטרינר, פסיכולוג, פסיכיאטר, עורך דין, רואה חשבון ועוד…

הוצאה מוכרת

הוצאה מוכרת משמשת אותנו עבור ניכוי מס. בין אם אתם עובדים מהבית בתור עוסק פטור, בין אם אתם עובדים בתור עוסק מורשה מכל מקום שהוא, סביר להניח ואתם זכאים לקבל ניכוי מס עבור הוצאה מוכרת. הוצאה מוכרת יכולה להיות כל הוצאה למטרת העסק, בין אם מדובר על עטים לעסק ובין אם מדובר על מקרה בו עצמאי עובד מהבית ומשלם שכר דירה, חשבונות חשמל ואינטרנט. סך ההחזר של רשות המיסים כמובן אינו בגובה של מה ששילמתם, אלא לפי אחוזים מדויקים. מוטב לציין, כל תרומה שלכם יכולה להיות גם היא מוכרת מול רשות המיסים ותקבלו החזר של עד 35% מגובה התרומה.

מהם היתרונות של פתיחת תיק במס הכנסה און ליין?

  1. זמן – במקום לעבור בין המשרדים השונים, למלא טפסים שאתם לא באמת מבינים מה הם אומרים. את כל אלה תוכלו לעשות מתוך החדר שלכם, בזמן שלכם ללא שום המתנה מיותרת או דחק במילוי הטפסים. כאשר אתם פותחים תיק במע"מ, רק לאחר מכן תוכלו לפנות לרשות המיסים ולאחר מכן, ביטוח לאומי. פתיחת תיק במס הכנסה און ליין פוטרת אתכם מכל הטרחה הזאת.
  2. כסף – כאשר אתם פונים ישירות לרואה חשבון, המחיר אותו תשלמו עבור פתיחת תיק במס הכנסה און ליין או באופן פרונטלי יעלה כ-1,000 ש"ח. המחיר אותו אתם משלמים עבור פתיחת תיק במס הכנסה און ליין דרך חברה המתמחה בכל ינוע בין 200 ש"ח ועד כ-500 ש"ח. גם אתם חוסכים בזמן וגם בכסף.
  3. מקצועיות – פתיחת תיק במס הכנסה און ליין באמצעות חברה מקצועית מקנה לכם יתרון גם מבחינת כסף וזמן. אבל זה לא אומר שאתם צריכים להתפשר על אנשי המקצוע. כאשר אתם פונים לחברה מקצועית היא מכילה בצוות שלה רואי חשבון מקצועיים אשר מכירים את ההתנהלות מול הרשויות הרלוונטיות ולכן, אתם תקבלו את התמורה הטובה ביותר.

למי זה מתאים?

בין אם אתם בוחרים בעוסק פטור או מורשה, חשוב להבין שכל אחד יכול לעשות את הצעד הזה. עם זאת, השלכות המס יכולות להשתנות בהתאם להכנסה הקבועה שלכם. שימו לב שבאתר של רשות המיסים תוכלו לראות אל כל המקצועות אשר אסורים ברישום כעוסק פטור ומחויבים להיות עוסק מורשה, בעיקר מקצועות טיפוליים וחופשיים. בתור עוסק מורשה או פטור אתם חייבים לפתוח תיק במס הכנסה, אבל לא די בכך. מלבד לתיק במס הכנסה, אתם צריכים לפתוח גם תיק במע"מ וביטוח לאומי. אם אתם עוסק פטור, אתם לא חייבים במע"מ, זהו כל ההבדל למעשה. ולמרות שאתם לא חייבים במע"מ, עדיין אתם צריכים לפתוח שם תיק. בעת הרישום אתם צריכים להגיש צילום תעודת זהות, חוזה שכירות של העסק (גם אם אתם עובדים מהבית אתם צריכים להגיש שכר דירה), צ'ק מבוטל של חשבון הבנק שלכם, אם יש חשבון בנק לעסק אותו אתם צריכים להגיש (עוסק מורשה), שם העסק, תעודת הכשרה מקצועית אם יש ועוד. לאחר הרישום תקבלו תעודה של עוסק פטור/מורשה.

מוטב להדגיש, כל מי שיש לו משלוח יד ואינו שכיר או ההכנסות שלו אינן רשומות, אתם צריכים לפתוח עוסק פטור או מורשה. החוק מחייב אותנו לדווח על כל משלוח יד ולכן, במקרה בו אתם לא מדווחים, אתם צפויים לעמוד מול קנסות ואף במקרים חמורים יותר, פתיחת תיק פלילית.

מה קורה לאחר פתיחת התיק?

לא משנה מה סדר גודל העסק שלכם, תמיד חשוב ומומלץ לעבוד מול רואה חשבון. אם פתחתם את העסק אונליין, תוכלו גם לקבל מאותה חברה תמיכה בכל הנוגע להנהלת חשבונות באינטרנט. כאשר מדובר על עוסק פטור, זה הרבה פחות מסובך וכל מה שאתם צריכים הוא דיווח של דוח שנתי. במקרים כמו נגיף הקורונה, תוכלו לבדוק מול אותה חברה אם אתם זכאים למענקים. כאשר מדובר על עוסק מורשה, יש לדווח אחת לחודש או חודשיים עבור כל ההכנסות שלכם. חברה מקצועית תכיל בתוכה אנשי צוות מנוסים, רואי חשבון ומנהלי חשבונות אשר ינהלו את העסק שלכם באופן מקוון. ברגע בו סיימתם את ההרשמה, לא נגמר התהליך. רשות המיסים היא גוף מאוד נוקשה ולכן, אתם אף פעם לא רוצים להיות בחובות אליהם, עדיף שהם יהיו בחובות אליכם. פתיחת תיק במס הכנסה און ליין הוא יתרון ענק ומובהק, זאת הדרך שלכם להתחיל להפוך לעצמאיים. עסקים עצמאיים רבים יכולים להגיש שירות מעולה ללקוח, אבל ללא סדר בניהול החשבונות מצב העסק עלול להידרדר.

על פי חוק, כל אדם אשר פותח עסק או מתחיל לעסוק במשלוח יד כלשהו, חייב לדווח על כך לרשות המיסים באמצעות פתיחת תיק במס הכנסה. את פתיחת תיק במס הכנסה יש לעשות בהתאם לאזור בו העסק מתנהל ויש לפתוח את התיק מהיום בו התחיל העסק לפעול. התהליך של פתיחת תיק במס הכנסה אינו מסובך כל כך, למעשה הדבר שהופך את העסק למסובך דווקא יהיה התנהלות שוטפת מול רשות המיסים. ברגע בו אתם עושים את הצעדים הראשונים מול מס הכנסה בצורה ראויה, ככה גם העתיד שלכם יהיה פשוט יותר מבחינת מיסוי. רשות המיסים היא גוף שבמילים עדינות, לא כדאי להסתבך איתו. לכן, כאשר אתם פותחים תיק במס הכנסה, חשוב לעשות זאת בשלבים נכונים ובליווי מקצועי.

שלב ההודעה

השלב הראשון הוא להודיע על פתיחת עסק – מדובר על חובה על פי חוק. במקרה בו אתם לא הודעתם על פתיחת העסק אתם צפויים לעמוד מול קנסות ולעיתים גם אישום פלילי. הודעה על פתיחת עסק אינה מהווה בעיה רצינית. כל מה שאתם צריכים לעשות הוא להעביר את המסמכים לרשויות (פקיד שומה באזור מגוריכם). באתר של רשות המיסים תוכלו לראות בדיוק אילו טפסים אתם צריכים למלא ובמקרים רבים, ניתן לעשות זאת באופן מקוון או באמצעות פקס.

בטפסים אותם אתם שולחים יש לציין מספר תעודת זהות, שם מלא, כתובת מגורים, כתובת עסק, מהות העסק, שם העסק, תאריך פתיחת העסק, צילום תעודת זהות ומספר עוסק במע"מ. מה זה מספר עוסק במע"מ? לפני שאתם יכולים לפתוח תיק במס הכנסה, עליכם לפתוח גם תיק במע"מ – התהליך הוא כמעט זהה וניתן לעשות אותו באופן מקוון. בסוף התהליך של פתיחת תיק במס הכנסה, יש גם לפתוח תיק בביטוח לאומי. מספר הטופס אותו אתם צריכים לשלוח לפקיד השומה הוא 5329 ("טופס פתיחת תיק במס הכנסה"). שם תוכלו לראות את כל הפרטים המלאים אותם אתם חייבים למלא בצירוף בקשה של ניכוי מס במקור.

לאחר שכבר פתחתם את התיק, כל מה שנותר לכם לעשות הוא להמתין למכתב שיגיע אליכם הביתה אשר מאשר את פתיחת התיק. המסמך אותו אתם מקבלים כמובן נמצא במחשבים של רשות המיסים, אבל עדיין מומלץ לשמור על אותו טופס. שם תוכלו לראות את הענף המסוים אליו אתם משתייכים מבחינת מיסוי, יקבע מקדמות לתשלום וגם את שיטת הנהלת החשבונות שלכם. סביר להניח שאתם לא יודעים איך לנהל את החשבונות מול רשות המיסים ולכן, מומלץ תמיד לחבור לרואה חשבון אשר יסייע לכם בתהליך, בין אם מדובר על עוסק פטור או עוסק מורשה.

מהי הצהרת הון?

לאחר פתיחת תיק במס הכנסה אתם כבר נחשבים לעסק שפועל לפי חוק, משלמי מיסים, ביטוח לאומי וכאשר אתם עוסק מורשה, גם מע"מ. עם זאת, כבר בתחילת הדרך שלכם אתם תוכלו לקבל מכתב הביתה של הצהרת הון. הצהרת הון הינו מסמך אשר מאפשר לרשויות לקבל מידע על ההכנסות שלכם, כולל מה שאינו מדווח בדו"ח השנתי. סביר להניח שהצהרת הון הוא לא דבר שתקבלו באופן חד פעמי, אלא גם לאחר מספר שנים שאתם בעסק תוכלו לקבל הצהרת הון נוספת. בדרך הזאת, יכולה רשות המיסים לאמת את הדיווחים שלכם ולוודא שהם תקינים. אין לכם ממה לחשוש כאשר מגיעה אליכם בקשה של הצהרת הון, כל עוד אתם משלמים מיסוי בדרך נכונה וחוקית כמובן. הצהרת הון הוא מסמך שאין לו דווקא קשר להכנסה שלכם, אלא במקרים רבים מדובר על בדיקה אוטומטית של רשות המיסים לכל עסק חדש.

עוסק פטור מול עוסק מורשה

כאשר אתם פותחים עסק, יהיו מקרים בהם יהיה נכון לכם להיות עוסק פטור ויהיו מקרים בהם יהיה נכון לכם להיות עוסק מורשה, או שזאת תהיה חובה מבחינה חוקית. בתור התחלה, עוסק פטור הוא עסק פטור ממע"מ בלבד, לא ממיסים. שיעור המס נגבה לפי ההכנסה השנתית של העסק או ההכנסה השנתית הצפויה לעסק. לכן, גובה שיעור המס משתנה מדי שנה. עוסק פטור, בשונה מעוסק מורשה חייב רק בדו"ח שנתי. זאת אומרת, בסוף כל שנת מס יהיה על בעל העסק להגיש דו"ח שנתי לרשות המיסים אשר מדווח על משלוח היד שלו באותה שנה. עוסק מורשה מצד שני חייב לדווח באופן חודשי או דו חודשי וכמובן, חייב במע"מ. עוסק פטור הוא עסק שסך הכנסותיו השנתיות לא עלות על כ-99,000 ש"ח בשנה. הנתון הזה משתנה משנה לשנה, אך נשאר בטווח הזה ולכן, בתחילת כל שנה יש לוודא שאתם עומדים בתנאים.

מוטב לציין, גם אם אתם מרוויחים מתחת לסכום שציינו, ייתכן ועדיין אתם תהיו חייבים להיות עוסק מורשה. יש מקצועות אשר לא יכולים להיות עוסק פטור – עורך דין, פסיכולוג, וטרינר, פסיכיאטר ועוד רבים… הליווי של רואה חשבון מקצועי יוכל לסייע לכם בכל הבחירות הלגיטימיות כדי לייעל את שיעור המס אותו אתם משלמים מדי חודש או שנה.

 

כמה עולה שירות של רואה חשבון?

המחיר אותו אתם משלמים לרואה חשבון עבור פתיחת תיק במס הכנסה משתנה בהתאם לסוג העסק או בהתאם לכך אם אתם ממשיכים לעבוד איתו או לא. בדרך כלל, המחיר הכל עבור פתיחת תיק במס הכנסה, מע"מ וביטוח לאומי לא יעלה על 1,200 ש"ח עד 1,400 ש"ח. מוטב להדגיש, את פתיחת התיק במס הכנסה ניתן לעשות גם באופן עצמאי, אך עליכם לדעת בדיוק מה אתם עושים. בכל הנוגע לדוחות חודשיים או שנתיים, חשוב מאוד כבר מתחילת הדרך לעבוד עם רואה חשבון אשר יוכל לנסח את הדוחות בצורה המתאימה לרשויות. מלבד לכך, רואה חשבון יכול גם לסייע לכם לחסוך בהוצאות רבות של העסק או לקבל החזרים עבור אותן הוצאות. עצמאיים רבים לא מכירים את העובדה שהם זכאים לניכוי מס בשל הוצאה מוכרת. הוצאה מוכרת יכולה להיות גם שכירות, חשבון חשמל, אינטרנט וכן הלאה… יש לכם הרבה החזרים שאתם יכולים לקבל ולעיתים, יש גם הרבה טעויות מצד רשות המיסים עליהן אתם יכולים לקבל את הזכאות שלכם. כדי שתוכלו לממש את הזכויות שלכם, אתם צריכים בעל מקצוע חד אשר יוכל להבדיל בין טעות, בין מקום בו אתם יכולים לקבל הוצאה מוכרת ובין מקרים בהם לא ניתן לעשות דבר.

המחיר אותו נשלם עבור שירותיו של רואה חשבון משתנים, בדרך כלל עבור עוסק פטור מדובר על דוח שנתי בלבד ולכן, המחיר לא עולה על 1,400 ש"ח לשנה. כאשר מדובר על עוסק מורשה הנושא יותר מורכב ויש לקבל הצעת מחיר בהתאם לסוג העסק, דוח חודשי או דו חודשי, מספר עובדים בעסק, הנהלת חשבונות וכן הלאה. הדבר הבטוח הוא שאתם כן צריכים ליווי מקצועי, גם אם אתם חושבים שאתם מסוגלים לעשות זאת לבד. יש הרבה בירוקרטיה מול הרשויות ועליכם ללמוד את המקצוע כדי לדעת איך להתנהל נכון.

Exit mobile version