הנהלת חשבונות

פתיחת תיק עוסק פטור במס הכנסה

החלטתם שהגיע הזמן לפתוח את העסק עליו חלמתם? אתם רוצים להתחיל בקטן? אתם מחפשים עבודה מהצד להשלמת הכנסה? פתיחת תיק עוסק פטור במס הכנסה הוא השלב הראשון שאתם צריכים להתחיל בו. לפני שאתם בכלל מתחילים להכניס כסף עבור העסק שלכם, אתם חייבים להצהיר עליו מול הרשויות. כל משלוח יד חייב בדיווח אצלנו בארץ ומי שלא פועל בצורה הזאת צפוי לעמוד לדין. אבל זה שאתם חושבים על פתיחת תיק עוסק פטור במס הכנסה לא צריך לעצור אתכם, מדובר על תהליך די פשוט שאפשר לעשות אותו גם באופן מקוון. הנה כל מה שאתם צריכים לדעת על פתיחת תיק עוסק פטור במס הכנסה, מע"מ וביטוח לאומי.

מה זה עוסק פטור ולמי הוא מתאים?

עוסק פטור מכונה גם עוסק זעיר. מדובר על עסק אשר סך הכנסותיו השנתיות לא עולה על כמאה אלף שקלים. כפי שציינו, עליכם לדווח לרשות המיסים כל הכנסה שיש לכם ולכן, אם השיעור שלכם הוא שאתם לא עומדים להרוויח יותר ממאה אלף שקלים לאורך כל שנת המס, אתם נחשבים לעוסק פטור (עוסק זעיר). עוסק פטור יכול לשמש גם בתור השלמת הכנסה ולאו דווקא הכנסה עיקרית. כאשר אתם גם שכירים וגם עצמאיים יהיה עליכם להוסיף מסמכים אשר מצהירים על סך כל ההכנסות שלכם, לדוגמא, טופס 106. רבים נוטים להתבלבל בין עוסק פטור לעוסק מורשה, ההבדל העיקרי הוא מבחינת סך ההכנסות שכן, ברגע בו עסק מרוויח יותר מהסכום שנכתב, הוא ייחשב לעוסק מורשה. כמו כן, יש גם בעלי מקצוע אשר אוטומטית יחשבו לעוסק מורשה למרות שההכנסות שלהם לא עולים על הסכום שצוין. לדוגמא, עורך דין, רואה חשבון, פסיכולוג, וטרינר, אדריכל ועוד… את כל הרשימה תוכלו למצוא באתר של רשות המיסים.

אבל זה שאתם חושבים על פתיחת תיק עוסק פטור במס הכנסה לא צריך לעצור אתכם, מדובר על תהליך די פשוט שאפשר לעשות אותו גם באופן מקוון.

הבדל נוסף בין עוסק פטור למורשה יבוא לידי ביטוי בדוחות. בעוד שעוסק מורשה נדרש לדווח לרשות המיסים בכל חודש או באופן דוחודשי, על עוסק פטור לדווח פעם אחת בשנה עבור הכנסותיו. עוסק פטור אינו משלם מע"מ ולכן, כאשר הוא עובד מול לקוחות לא יגבה מע"מ. מצד שני, עוסק מורשה כן גובה מע"מ ונדרש לדווח על כך פעם בחודש או אחת לחודשיים.

עוסק פטור מתאים לעסקים זעירים שצפי ההכנסות שלהם לא עולה על 100,000 ש"ח. לדוגמא, יש אנשים שפותחים סדנאות מהבית או מבשלים עוגות ומוכרים, יש כותבי תוכן, אנשי שיווק ודיגיטל אשר סך הכנסותיהם אינו עולה על 100,000 ש"ח ולכן, יחשבו לעוסק פטור. אם אתם חוששים ממקרה בו אתם תרוויחו יותר מהסכום הכתוב, תמיד תוכלו בעזרת רואה חשבון מקצועי להסב לעוסק מורשה. פתיחת תיק עוסק פטור במס הכנסה דורשת מכם לעבור גם דרך משרדי מע"מ וביטוח לאומי. הנה כל מה שאתם צריכים לדעת על פתיחת תיק עוסק פטור במס הכנסה.

מהם שלבי התהליך?

פתיחת תיק עוסק פטור במס הכנסה דורשת מכם בראש ובראשונה לפנות למשרדי מע"מ. לרוב, יהיה עליכם להגיע פיזית למשרדי מע"מ עם תעודת זהות, טופס 821 (בקשה לפתיחת תיק עוסק פטור) ולמלא את הטפסים הנדרשים במקום. עליכם יהיה לציין את צפי ההכנסות השנתיות של העסק ולהוסיף פרטים בכל הנוגע לשירות אותו אתם נותנים, שם העסק, פרטי זיהוי שלכם ועוד. במקרה בו יש לכם חשבון בנק עבור העסק, יש להגיע עם אסמכתא לכך. עוסק פטור אינו נדרש לפתוח חשבון בנק נפרד לעסק, מוטב לציין זאת. כמו כן, אם אתם נמצאים במבנה מסוים יהיה עליכם להציג חוזה שכירות (גם תקבלו הוצאה מוכרת על כך). הדרך השנייה שלכם לעבור את התהליך הזה, כולל פתיחת תיק עוסק פטור במס הכנסה הוא על ידי שירותיו של רואה חשבון אשר מייצג אתכם גם מול מע"מ וגם מול רשות המיסים.

לא תמיד אתם חייבים להגיע באופן פיזי למשרדים עבור פתיחת תיק עוסק פטור במס הכנסה, כיום ניתן לעשות זאת באופן מקוון, אך ליווי של רואה חשבון הוא הכרחי. לאחר שכבר פתחתם תיק במע"מ, יהיה עליכם למלא את כל פרטי העסק גם עבור רשות המיסים, הצהרה על מקורות ההכנסות שלכם, שכירות, הוצאות נוספות ולשלוח את הטופס באופן מקוון או בדואר. השלב הבא שלכם לאחר פתיחת תיק עוסק פטור במס הכנסה הוא לגשת לביטוח לאומי ולפתוח תיק שם. גם כאן, ניתן לבצע את הפעולה באופן מקוון דרך אתר ביטוח לאומי.

מה המחיר של פתיחת תיק עוסק פטור במס הכנסה?

בעיקרון, אם אתם פועלים באופן עצמאי תוכלו לעבור את כל התהליך הזה ללא שום עלות מטעם הרשויות. הבעיה העיקרית היא שלוקח הרבה זמן לפעול כאשר אנחנו עושים זאת באופן עצמאי. כאשר רואה חשבון ממלא את כל הטפסים עבורנו ומייצג אותנו מול הרשויות, זמן ההמתנה לא אמור לקחת יותר מכמה ימים. המחיר אותו נשלם לרואה חשבון עבור פתיחת תיק עוסק פטור במס הכנסה, ביטוח לאומי ומע"מ יהיה לרוב תוספת למחיר של הדוח השנתי. המחיר בדרך כלל יהיה כ-800 עד 1,000 ש"ח. המחיר עבור דוח שנתי לרוב נע בין 1,200 ש"ח ועד 1,400 ש"ח. המחיר משתנה בהתאם למשרד רואי החשבון ובהתאם לתנאים אותם אתם מקבלים. בתור עוסק פטור, אתם צריכים לפגוש את רואה החשבון אחת לשנה עבור דו"ח שנתי. במקרים מסוימים, יהיה עליכם להגיש הצהרת הון, משמע עוד פגישה עם רואה החשבון.

שירות נוסף שאתם יכולים לקבל הוא פתיחת תיק עוסק פטור במס הכנסה, מע"מ וביטוח לאומי באופן מקוון. המחיר של שירות זה יהיה יעיל ומהיר ויחסוך לכם הרבה מאוד זמן וכסף. המחיר אותו אתם משלמים עבור שירות זה ינוע בין 200 ש"ח ועד 500 ש"ח. חשוב לוודא שאתם פועלים מול גורם מקצועי ומוכר אשר יוכל לנהל את התיק שלכם בצורה הטובה ביותר.

הוצאות מוכרות

לאחר שכבר פתחתם תיק במס הכנסה, הגיע הזמן לדעת איך להתנהל באופן שוטף מול הרשויות. כפי שאתם בוודאי מבינים, מס הכנסה הוא לא הגוף הכי קל שתפגשו בדרך, הוא מאוד קפדן ובעל טווח ראיה מאוד צר. לכן, אתם לא רוצים אף פעם להיות בחובות למס הכנסה, גם אתם חושבים ששילמתם יותר מדי תמיד עדיף שמס הכנסה יהיה חייב לכם ולא ההפך. בתור עוסק פטור, גם לכם יש זכאות לקבל החזר עבור הוצאות של העסק. לדוגמא, אם אתם עובדים בתחום המזון, כל עלויות המזון לעסק, החשמל ושכר הדירה עבור הפעילות שלכם הן הוצאות מוכרות שעליהן אתם זכאים לקבל החזר מס. החזר המס לרוב נע בטווח של כמה אחוזים בודדים ואין לו השפעה גדולה מדי. גם אם אתם מתניידים אם רכב אתם זכאים לקבל החזר מס בגין הוצאות רכב ושינוע. ולבסוף, גם אם תרמתם כסף לעמותות מוכרות, אתם זכאים לקבל החזר מס בשיעור של 35% מסך העסקה.

Exit mobile version