הנהלת חשבונות

ניתוח דוחות כספיים לגורמים רלוונטיים

ניתוח דוחות כספיים לגורמים רלוונטייםדוחות כספיים שונים, לרבות מאזן, דוח רווח והפסד, דוח שנתי, מהווים מפתח חשוב להבנה של המתרחש בחברות ובארגונים שונים מבחינה פיננסית.

עם זאת, דוח כספי כשלעצמו מנוסח בשפה חשבונאית והקורא הסביר לא תמיד מודע לכל המשמעויות הגלומות בו. מהטעם הזה, שירות של ניתוח דוחות כספיים יכול לספק נדבך רחב יריעה של תועלת ולספק שפע של מידע ממוקד ולא רק אודות הפן הכספי של החברה.

ניתוח הדוח יכול לרמז על ניהול נכון או מוטעה, על קבלת החלטות לא נכונה או לחילופין – על שיפור שניכר לעין כאשר משווים ניתוח של דוחות משנים רצופות. ניתוח דוחות כספיים יכול להיות רלוונטי לגורמים שונים, הן כאלה המצויים בתוך החברה והן כאלה המצויים מחוצה לה.

ניתוח דוחות לצרכי פנים

דוחות כספיים כוללים יותר מאשר מספרים, שורת רווח (השורה התחתונה), שורת הכנסות וסעיפים חשבונאיים שונים. דוחות כספיים יכולים בהחלט לספק נתונים על הרווחיות של החברה או על חוסר הרווחיות שלה תוך התייחסות להוצאות הנהלה, לגורמים תפעוליים שונים, תוך התייחסות לגורמים כמו יחידות רווח, הכנסות חריגות או הוצאות חד פעמיות ושערוכים. ניתוח דוחות כספיים יכום, אם כן, לספק תובנות רבות ערך לגורמים רלוונטיים מתוך החברה.

ניתוח דוחות שיוגש לשולחנם של המנכ"ל, ניתוח שיוצג לפני ישיבת דירקטוריון או לפני הבעלים של החברה יוכל להצביע של שינויים דרושים ועל רפורמות. הדוח יכול להראות מתי הוצאות המימון מכבידות יתר על המידה או על הצורך לבטל קו יצור מסוים. הדוח יכול להראות שיש הוצאות ניהול מנופחות מדי או שלא מושקע די הון בשיפור קווי ייצור ולכן – הפריון נמוך משל גורמים אחרים באותו הענף.

ניתוח דוחות וגיוס משקיעים

מלבד גורמים בתוך החברה עצמה, ניתוח דוחות כספיים יכול לסייע לחברה השואפת לגדול, להתרחב, לפנות לשווקים חדשים ולנגוס בפלחי שוק של מתחרים. הדבר נעשה על ידי יצירת עניין בקרב משקיעים פוטנציאליים. המשקיעים ירצו בדרך כלל להשקיע רק בחברות שניתוח הדוחות שלהן מראה על אפשרות לשפר רווחיות, ניהול תקין, התנהלות טובה.

לעיתים המשקיעים, שותפים פוטנציאלים או רוכשים יבקשו להוסיף לניתוח הדוחות גם הערכה של שווי החברה, דבר שיאפשר להוציא לפועל או לשלול רכישה או השקעה בחברה. לעיתים, משקיעים גדולים מבקשים לעיין בניתוח דוחות של כמה וכמה חברות במקביל, גם לפני ביצוע רכישה גדולה בבורסה. בנוסף, ניתוח דוחות מבוקש פעמים רבות גם על ידי אנליסטים, יועצי השקעות ובעלי עניין אחרים.

ניתוח דוחות לגורמי מימון

לצד פניה למשקיעים, חברות רבות מעוניינות לגייס הון מבנקים או מספקי אשראי אחרים. גופי מימון עשויים לדרוש לא רק דוחות כספיים מבוקרים אלא גם ניתוח מקצועי של הדוחות השונים. ניתוח הדוחות אמור לענות על השאלה – האם לחברה יש יכולת החזר המספקת לצורך תשלומי ההלוואה, קרן וריבית.

במידה וכן – סביר להניח שההלוואה תאושר ללא בעיות מיוחדות. במידה ועשוי להיווצר חשש ליכולת הפירעון יתכן ותאושר הלוואה אך בריבית גבוהה שמגלמת בתוכה פרמיית סיכון בהתאם.

ניתוח בהתאם לצורך

לא כל גורם שזקוק לדוח כספי מנותח מבקש אותה רמת העמקה בניתוח. לעיתים, ניתוח הדוח נועד להוות צעד ראשון או בדיקה מקדימה ולכן עליו להיות מהיר וכללי. לעיתים, הדוח המנותח חייב להיות ברמת העמקה ולכלול פירוט רב, לעיתים גם של ביצועי חברות בנות או חברות קשורות. לכן, חשוב להיעזר בשירות של בעל מקצוע איכותי וגם כזה שיכול לספק שירות של ניתוח דוחות כספיים בהתאם לצרכיו של מזמין הדוח ועל פי תקציב נתון.

Exit mobile version