הנהלת חשבונות

ההבדלים בין הנהלת חשבונות לראיית חשבון

ההבדלים בין הנהלת חשבונות לראיית חשבוןכל אחד יודע היטב את ההבדל בין רופא לחובש, אולם, לא כולם מבינים את השוני בין מקצוע ראיית חשבון לבין מנהל חשבונות. מאחר ולשני התארים מתווספת המילה חשבון, ניתן לחשוב כאילו מדובר בעיסוק זהה.

שני המקצועות הללו הינם שונים בתכלית על אף ששניהם באים מאותו התחום – חשבונאות. רואה חשבון הוא בעל תואר אקדמי שהוסמך על פי חוק לעסוק במקצוע הנ"ל. בין יתר תפקידיו הוא מבקר דוחו"ת כספיים וחווה דעתו בנוגע אליהם.

מנהל חשבונות, לעומת זאת, עובר קורס בין מספר חודשים במהלכו הוקנו לו יסודות בסיסיים לנהל חשבונות של עסק. ברוב המיקרים, מנהלי חשבונות אינם מתעסקים בייצוג העסק מול הרשויות ובתכנוני מס.

רואה חשבון

בתואר זה נושא מי שלמד ארבע שנים במוסד מוכר להשכלה גבוהה ורכש תואר אקדמי בחשבונאות ולאחר לימודיו עבר תקופת התמחות בת שנתיים במשרד רואי חשבון רשום. במהלך הלימודים הוא צובר ידע רחב על עולם העסקים ולומד את השפה והחוקים של תחומי המס והפיננסים.

לאחר שעבר את ההתמחות בהצלחה הוא מקבל הסמכה חוקית המתירה לו לעסוק במקצוע ראיית החשבון.

בין יתר תפקידיו הוא מלווה את העסק או החברה משלבי ההקמה ומייצג אותם מול רשויות המס, לרבות הגשת דוחו"ת שנתיים הצהרת הון וכדומה. במהלך השנה הוא ינהל את חשבונות החברה ימלא דוחו"ת פיננסים, יבקר דוחו"ת כספיים ועוד.

בעלי מקצוע מהדרגה הראשונה

רואי חשבון נחשבים כבעלי מקצוע מהדרגה הראשונה בתחום המס והיעוץ הפיננסי. רבים מועסקים כחשבים ומנהלי כספים בחברות גדולות, הם משמשים ככלכלנים ויועצים פיננסים, לעיתים כשכירים ולעיתים כעצמאים בעלי משרד פרטי. גם במוסדות המדינה מועסקים רואי חשבון בתפקידים שונים וכן בחברות הביטוח הגדולות.

מאחר ומתוקף תפקידו יש לרואי החשבון המועסקים בחברות השונות גישה לחומר פנימי וחסוי הם חייבים להיות אמונים על כללי האתיקה שמקצועם דורש. בנוסף, מאזני העסק, התפתחותו מבחינה כלכלית וניהול הכספים כולו מצוי בידם. עקב כך אחריותם גדולה והם נדרשים לבצע עבודתם במשנה זהירות.

כללי האתיקה המקצועית כפי שנוסחו בידי אירגון רואי החשבון בישראל קובעים בין היתר כי על העוסק במקצוע ראיית חשבון לבצע עבודתו בזהירות ובמקצועיות ככל יכולתו. וכן עליו לערוך את הביקורות וחוות הדעת על הדוחו"ת הפיננסים ללא תלות וללא פניה.

מנהל חשבונות

קורס הנהלת חשבונות, הנמשך כמספר חודשים, מקנה לתלמידים יסודות בסיסיים בניהול חשבונות של עסק. בין השאר לומדים בו חישובים מסחריים, עסקאות בניירות ערך, חשבונאות ניהולית ועוד. בסיום הלימודים מקבלים הבוגרים תעודת סיום ויכולים להשתלב בשוק העבודה. ראוי לציין שניתן לעסוק במקצוע הנהלת חשבונות אף ללא תעודות.

מנהל החשבונות אחראי על ניהול החשבונות הפנימיים של העסק. ברוב המקרים תפקידו  אינו כרוך בייצוג החברה או העסק מול רשויות המס או בתכנוני מס. בין תחומי עיסוקיו נכללים הנפקת חשבוניות ורישומן, תשלום לספקים, רישומי מלאי, גביית חובות מלקוחות, הכנת משכורות לעובדים וכדומה.

למרות הנאמר לעיל, מנהל החשבונות מכין גם את הדוחו"ת התקופתיים לשלטונות המס אולם אינו יכול לייצג את החברה מולם מאחר ואין לו את הסמכות לכך. הדוחו"ת שהוכנו על ידו עוברים לביקורת ולאישור של רואה חשבון המהווה גורם מוסמך על ידי השלטונות לאישורם.

תפקיד מנהל החשבונות הינו רגיש ביותר. בדרך כלל תהיה לו גישה לסודות עסקיים, לפרטיים אישיים של העובדים והבעלים ולמהלכים שונים בחברה. יושרו האישי חייב להיות מעבר לכל ספק ונאמנותו מוחלטת. מאחר ועבודתו משפיעה ישירות על העסק, עליו לבצעה בדרך המקצועית והטובה ביותר שמאפשרים לו כישוריו.

Exit mobile version