הנהלת חשבונות

תכנוני מס שבח

הפחתת מס שבחמכירה של מקרקעין נחשבת לאחת העסקאות המרכזיות והגדולות ביותר של מרבית הציבור בישראל. מקרקעין, לרבות קרקעות, בתים ודירות, זכו בחוקי המס למעמד מיוחד. מעמד זה הביא לכך שיש התייחסות מיוחדת ומקיפה ביחס לקשר בין מכירת נכס שכזה לבין המס הנגבה מהמכירה.

כפי שמקובל במיסים מסוגים אחרים, לרבות מס הכנסה, הנישום זכאי לבצע חישובים שונים, חוקיים כמובן, על מנת להוריד את נטל המס למינימום. תכנון מס שכזה ראוי שיעשה תוך התייעצות וליווי של גורם מקצועי ומוסמך – ובמילים אחרות, על ידי רואה חשבון.

מהו מס שבח?

לפני שניתן כמה דוגמאות לאופן שבו ניתן באמצעות תכנון נכון להביא להפחתה ואף לביטול של מס שבח, ראוי להסביר מהו בעצם המס בעל השם יוצא הדופן. ראשית, מסביר שהמילה שבח במשמעות שבה אנו דנים כאן הינה למעשה רווח. כפי שמקובל כיום במקרים אחרים שבהם זוכה האדם לרווח שלא מעבודה, מה שמקובל לכנות בשם "רווח הון", גם בעסקאות מקרקעין יש לשלם לרשות המיסים מס בגין הרווח.

למי שדבר זה עדיין לא ברור לו נספר שדבר דומה מתרחש בעת מכירה של נכסים כגון מניות או במקרה של זכיה בלוטו. בשני המקרים, מכיוון שלאדם נרשמה הכנסה שלא מעבודה, עליו לשלם בגינה מס על הרווחים.

עוד נציין שהשבח מוגדר בתור עלות המקרקעין (לרוב – הדירה), בניכוי הוצאות שונות שמוכרות לצורך כך על פי החוק.

פטור ממס שבח

באמצעות תכנון נכון של מס שבח, ניתן לעיתים להגיע למצב שבו הנישום מקבל פטור מלא למרות שמכירת הדירה מלווה בהיווצרות של רווח. בעבר, מקובל היה להעניק פטור כמעט אוטומטי עבור דירה ששימשה לדירת מגורים, בתנאי שזו נמכרה לפחות ארבע שנים מיום שנמכרה דירה קודמת של אותם הבעלים.

כיום, לאחר מספר תיקונים ועדכוני חקיקה, ניתן עדיין לקבל פטורים במקרה של מכירת דירת מגורים, אולם הללו יותר מצומצמים ומצריכים מומחיות יתירה והכרת החוק. באופן כללי ניתן לומר שלעניין הפטור יש חשיבות לכמה נקודות:

הפחתת המס

דבר נוסף בעל חשיבות לנושא מס שבח הינו האפשרות ליהנות מהפחתה במס. גם כאן, חשוב מאוד להיעזר ברואה חשבון, שבקיא בעדכוני החקיקה והפסיקה בתחום ויוכל לא פעם להביא לחיסכון של עשרות אלפי שקלים.

הפחתת המס יכולה להתבצע בשתי צורות עיקריות:

מכירים בהפסדים

דבר נוסף שלא תמיד מודעים לו בהקשר של תכנוני מס שבח נובע מכך שמס שבח הינו למעשה סוג של מס הכנסה. מכיוון שכך, ישנם מקרים שבהם ניתן לקזז הוצאות שלכאורה אינן קשורות באופן ישיר לנכס שאותו מוכרים.

כך, בעלי עסקים ועצמאיים שצברו במהלך שנת המס הפסדים שונים (וממילא לא שילמו מס הכנסה), יוכלו לקבל הכרה על אותם הפסדים גם בשעה שימכרו נדל"ן ברווח.

עוד נציין שבמקרים מסוימים ניתן לקבל אישור לפריסת המס, כך שהמס יועבר בצורה של תשלומים לשיעורין. במקרה שמדובר על סכומים גבוהים, מדובר לא פעם על נקודה בעלת משמעות רבה.

Exit mobile version