הנהלת חשבונות

תיק ניכויים

תיק ניכוייםהקמה של עסק חדש או שינוי בסטטוס של עסק קיים מחייבים היכרות עם המונח "תיק ניכויים". על פי רוב, מונח זה מתקשר לעסקים בהם מועסק יותר מאדם אחד שהינו בעל העסק. במילים אחרות, מדובר בעסק המעסיק עובד שכיר אחד לפחות כאשר המעסיק מחויב להפריש עבורו כספים למספר מטרות.

פתיחת תיק ניכויים

הקמה של עסק או חברה או תחילת פעילות במשלוח יד כגון רופא, שיפוצניק, טכנאי מחשבים וכל מי שאמור להוציא חשבוניות או קבלות מחייבים פתיחת תיק ברשויות שונות כגון מס הכנסה, ביטוח לאומי, מס ערך מוסף. עם זאת, לא תמיד די בפתיחת תיק בלבד ולעיתים יש גם צורך בהליך של פתיחת תיק ניכויים.

פתיחת תיק ניכויים הינה כורח המציאות בכל עסק שמעסיק עובדים בשכר ולעיתים גם לעסק שפועלים בו מתנדבים. פתיחת תיק מסוג זה נעשית הן מול מס הכנסה והן מול ביטוח לאומי. צעד זה חשוב ביותר, ואי עמידה בו עלולה להוות עבירה חמורה.

מדוע לפתוח תיק ניכויים?

פתיחת תיק ניכויים היא חלק מחובותיו החשובות של כל מעסיק, שכן מתפקידו להעביר חבויות שונות בשם העובד וסכומים נוספים מטעמו. אותם סכומים שהמעביד מעביר בשם העובד לרשויות המס נקראים בשם הכללי "ניכויים" שכן המעסיק מנכה (כלומר מפחית) אותם מהשכיר ברוטו ולאחר מכן מעביר אותם בשם העובד לרשות המתאימה. ניכויים מרכזיים הם:

פתיחת תיק ניכויים

על מנת לפתוח תיק ניכויים יש לפנות לרשות המתאימה – מס הכנסה או ביטוח לאומי. את הטיפול הזה ניתן להשלים באופן עצמאי אולם רבים הם העסקים שנעזרים לצורך כך בנציג הנקרא בלשון מקצועית בשם "מייצג". המייצג מורשה לטפל בשמו של בעל העסק בעניינים שונים מול רשויות המס, בשינוי סטטוס על עסק, בפתיחת תיקי ניכויים, בביצוע שינויים ועדכונים סטטוטוריים, טיפול בגביית יתר ותיאומי מס ועוד.

פתיחת תיק ניכויים מבוצעת מול פקיד השומה ולאותו הפקיד יש לדווח באופן שוטף על כל הניכויים שנוכו משכר עבודתם של העובדים. בנוסף, ישנם ניכויים נוספים שחלק מהחברות מחויבות לבצע והללו נקראים ניכוי מס במקור (מתשלומים שנגבו מלקוחות). פתיחת התיק מול המוסד לביטוח לאומי מבוצעת בדרך כלל לאחר פתיחת התיק במס הכנסה, בזכות תקשורת ישירה בין שני מוסדות אלה. על בעל העסק או על המייצג לוודא קבלת הודעה מביטוח לאומי אודות פתיחת תיק הניכויים. במקביל יש להעביר מסמכים חיוניים כגון טופס 102.

ישנם ניכויים נוספים

חשוב לדעת שגם בפתיחת תיק ניכויים במס הכנסה ובביטוח לאומי אין די. במקביל מקובלים גם ניכויים נוספים משכר העבודה, המועברים למוסדות או רשויות שונות. ניכויים אפשריים הם דמי חברות בארגון עובדים, ניכויים לקופת גמל או לקרנות פנסיה, ניכויים לקרן השתלמות. חלק מאותם הניכויים הינם חובה על פי החוק, ניכויים מסוימים הינם רשות ויש כאלה המוסדרים בהסכמים קיבוציים או בחוזה עבודה אישי. גם טיפול בניכויים הללו נעשה במחלקת הנהלת החשבונות או על ידי משרד רואה החשבון.

לרוב, הטיפול השוטף בכל אותם הניכויים נעשה על ידי מנהל חשבונות או חשב שכר שהוא עובד העסק ולעיתים על ידי משרד רואה חשבון (בעיקר עבור עסקים בינויים או קטנים).

Exit mobile version