הנהלת חשבונות

תוכנית שיקום עסק

תוכנית שיקום עסק יכולה להציל את המצבהמציאות הכלכלית בישראל מלאה סיפורי הצלחה לצד סיפורים קשים. על כל עסק פרטי או חברה שמצליחים להגיע להישגים יפים, יש כמה וכמה חברות ועסקים שבקושי מצליחים לשרוד. לא מעט עסקים אפילו מגיעים למצב חמור יותר, וסוגרים את הפעילות.

אחרי ההקדמה הקשה, חשוב להבין שגם כאשר העסק נמצא בקשיים, הרי שתגובה נכונה ובזמן תוכל לשנות את המצב מן הקצה אל הקצה. בנייה של תוכנית שיקום עסקית, בליווי של יועץ פיננסי כגון רואה חשבון מיומן, יכולה לשנות את רוע הגזירה.

אסור להתעלם ממצב שלילי

אם יש דבר אחד שמשותף לכל התרסקות כלכלית, קטנה או גדולה, הרי שהוא הדבר הבא: תמיד ישנם סימנים מוקדמים לבעיה ותמיד ניתן לשפר את המצב אם פועלים בזמן. אפילו אם נתחיל במצב הגרוע, של פשיטת רגל, הרי שליווי צמוד ופירוק העסק בליווי של רואה חשבון המומחה לעניינים אלו, יאפשר התחלה מחדש בהמשך. יעידו על כך לא מעט אנשי עסקים ועצמאיים שכשלו בניסיון אחד והצליחו בניסיון הבא אחריו.

למעשה, במידה ונוקטים את הצעדים הנכונים, בזמן הנכון, אפשר לא רק לצאת בכבוד מהצרות אלא להבריא את העסק ולהעביר אותו לפסים של רווחיות. לעיתים הדבר יתבצע תוך סגירת קווי ייצור, לעיתים הדבר יחייב הכנסה של שותף אסטרטגי אך בהחלט יהיו מקרים שהדבר יהיה פשוט תוצאה ישירה של שינוי בהתנהלות.

בשורה תחתונה – כאשר מרגישים שמשהו בעסק לא עובד כמו שצריך, אסור להתעלם מתוך מחשבה ש"יהיה בסדר". עדיף להגיע אל רואה החשבון, לחשוף את הדאגות, להראות את כל הנתונים כמו שהם, וכך ללמוד מה בדיוק לא בסדר ומה ניתן לעשות עכשיו.

אבחון המצב בכללותו

פעילות בהתנהלותו של העסק יכולות להיות תוצאה של מגוון רחב של סיבות. לעיתים מדובר על ניהול לא מקצועי, לעיתים מדובר על אובדן בלתי צפוי של לקוח גדול, לעיתים מדובר על בעיה אישית שמקרינה על העסק, וישנם גם סיבות נוספות.

כאשר בוחנים את הדברים מנקודת מבט של פעילות עסקית, הרי שניתן לקבל תמונת מצב אובייקטיבית ונקייה מהטיות. רואה חשבון שנעזר בדוחות ובנתונים שאותם הוא מנתח, יכול לגלות עד מהירה האם קשיי העסק נובעים מסעיפים תפעוליים, מסעיפים מימוניים, או מהוצאות ניהול חריגות. במקרים מסוימים, בהחלט ניתן גם לגלות מצבים של מעילות ואפילו של מרמה של שותף מרכזי, שכן לפעולות כאלה תמיד יהיו רמזים בדוחות.

רק אחרי אבחון המצב, באופן מחושב ומדוקדק, אפשר באמת לחשוב על תוכנית פעולה לצורך יציאה מהמשבר, הבראה, ובעתיד – שגשוג.

כלים להצלחה

מכיוון שהכלים הייחודיים שבהם ניתן להוציא כל עסק ועסק מהמשבר אליו הוא הגיע תלויים בסיבות למצב ובמבנה העסק ומרחב הפעילות שלו, הרי שיש פתרונות מסוגים שונים. באופן כללי, ניתן להמליץ על כמה קווים כללים, שיהיו נכונים תמיד:

ראשית, פניה לייעוץ עסקי, שניתן על ידי יועץ מוסמך לעניינים אלו בדיוק. כאשר מדובר על רואה חשבון שמומחה בהבראת עסקים, כדאי לבחור במי שעוסק בעיקר בעסקים בהיקף פעילות מובחן. אחרי הכל, הבראה של עסק קטן שונה מאוד מהבראה של עסק גדול, עם פעילות בחו"ל ומשקיעים זרים.

שנית, פניה יזומה לבעלי חוב. לרוב, עסק בקשיים נוטה להתחמק מדיון אמיתי עם נושים, ספקים, עובדים ורשויות. פניה לבעלי חוב, מתוך נקודת הנחה שמדובר על עסק בתהליך הבראה, תוביל לרוב לשיתוף פעולה.

Exit mobile version