הנהלת חשבונות

מה ההבדל בין רואה חשבון למנהל חשבונות?

7853438_xxlסברה רווחת אך שגוייה מתייחסת למונח "מנהל חשבונות" בתור שווה ערך למונח "רואה חשבון". למעשה, למרות ששני בעלי התפקידים הללו שייכים לתחום הפיננסים והכספים הרי שיש ביניהם הבדלים מהותיים.

בין היתר, שונה רואה החשבון ממנהל החשבונות בהגדרת התפקיד, יש ביניהם שוני רב בסמכות, הבדלים ניכרים באחריות המקצועית, ברמות השכר וכמובן – גם בהכשרה.

הבדל באופי התפקיד

למרות שגם לרואה החשבון וגם למנהל החשבונות תפקיד חשוב בעולם העסקים והפיננסים הישראלי, הרי שרואה החשבון נחשב על פי רוב לבעל תפקיד בכיר יותר. למרות שישנם רואי חשבון שהינם שכירים, רבים מאוד הם אלה שהקימו ומנהלים משרד משלהם.

בנוסף, רואי חשבון רבים הינם בעלי הכשרה פיננסית מקיפה ביותר והם משמשים גם כמנהלים ובעלי תפקידים בכירים בעולם העסקים מעבר לתחום המקצועי הנקרא "ראיית חשבון". רואי חשבון רבים משמשים בתפקיד מקצועי הנקרא חשב, יש המהווים מנהלי כספים בחברות גדולות, מנהלי חטיבות כספים וכן הלאה.

מנהל החשבונות בבסיסו הוא בעל תפקיד מקצועי בעיקרו ולרוב לא ניהולי. למרות שיש גם מנהלי חשבונות שהתקדמו לתפקיד ניהולי ויש שגם הקימו משרד לניהול חשבונות, מרבית העוסקים במקצוע מתפקדים כפקידים לנושאים פיננסיים. מנהל החשבנות יעסוק בדרך כלל בכל הקשור בהזנת נתונים פיננסיים, קליטת קבלות, חשבוניות, הזנת חובות והתחייבויות.

חלק ממנהלי החשבונות עוסקים בהתחשבנות מול בנקים, ביצוע התאמות בספרים, גביית חובות מלקוחות ותשלום לספקים. רואי חשבון, לעומת זאת, עוסקים בעריכת דוחות, אישור דוחות כספיים, טיפול במיסים, בחינת מאזנים וטיפול בנתונים חשבונאיים לתקופות זמן כגון רבעון, שנה וכדומה.

ההבדל בהכשרה

הבדל חשוב ומרכזי שבין רואי חשבון לבין מנהלי חשבונות בישראל ניתן למצוא לא רק בעבודה השוטפת או בהגדרת התפקיד אלא גם בהכשרה, בהסמכה ובתעודות המקצועיות. מנהל חשבונות, על פי רוב, לא זקוק להשכלה אקדמאית ותקופת ההכשרה תהיה הרבה פחות ארוכה. רואה חשבון, לעומת זאת, יהיה בדרך כלל בעל השכלה אקדמית (תואר ראשון לפחות) ויש גם כאלה שהם בעלי תואר שני ואף יותר.

מנהל חשבונות הינו בעל מקצוע מוכר בעל סיווג מקצועי של משרד העבודה. מנהל חשבונות מתחיל יהיה בדרך כלל מסווג כבעל רמה מקצועית 1 או 2. לקבלת רמה מקצועית זאת יש להשתתף בקורס מקצועי ולעבור בחינה של משרד העבודה. הרמה המקצועית הבאה היא מנהל חשבונות סוג 3, שניתנת לאחר בחינה חיצונית שנעשית למנהלי חשבונות עם שנה אחת של ניסיון מקצועי. מנהלי חשבונות בכירים יותר נקראים גם "מנהלי חשבונות מדופלמים" והם כבר למדו ונבחנו על נושאים מורכבים יותר, שחלקם ברמה של ראיית חשבון.

רואי חשבון, לעומת זאת, יהיו אנשי מקצוע בעלי הכשרה מקיפה באקדמיה. למרות שדרישות המקצוע הן לעבור כמה בחינות מטעם מועצת רואי החשבון, בדרך כלל ישלבו הלימודים לא רק הכשרה לבחינות הללו אלא גם קורסים אקדמאיים שמקנים תואר אקדמי ראשון או שני. הקורסים השונים כוללים חשבונאות, כלכלה, סטטיסטיקה, מימון, מיסים ועוד.

הבדל ברמות השכר

בשל ההבדלים בין אופי התפקיד ובין סוג ההכשרה, קיים כמובן הבדל ברמות השכר בין מנהלי חשבונות לבין רואי חשבון. בשני התפקידים גם יחד ישנה עליה ברמות השכר עם ההתקדמות בניסיון המקצועי ועם הגידול בתחומי האחריות. יש כמובן הבדל בשכר שיקבל רואה חשבון או מנהל חשבונות בחברה גדולה ומצליחה לעומת שכר בתפקיד מקביל בחברה בינונית או קטנה. ככלל, רואה חשבון נושא באחריות מקצועית רבה יותר ומתוקף כך הוא גם ירוויח יותר.

עם זאת, מנהל חשבונות בעל וותק וניסיון מקצועי הוא פונקציה חשובה מאוד בעולם העסקי וגם הוא יכול בהחלט להגיע לשכר מכובד ביותר.

Exit mobile version