הנהלת חשבונות

ניהול פנקסי חשבונות

ניהול פנקסי חשבונותעל פי החוק הישראלי, מרבית העסקים והעוסקים מחויבים לבצע תיעוד ורישום של כל העסקאות המתבצעות. עסקאות כאלה יכולות להיות מכירה של מוצר, מתן שירות, קבלת תקבול שלא על פי מהלך העסקים הרגיל של העסק ועוד.

הוצאות ותשלומים של העסק יתועדו על פי מערכת הכללים של חשבונאות מקובלת. כל הרישום והתיעוד, שיש ללוות אותו במסמכים מתאימים, יתבצע כמקובל ולפי לשון החוק ב"פנקסי חשבונות". מובן, שהמילה פנקסים איננה מכוונת אך ורק לרישום שבכתב יד בפנקס או במחברת. ניתן בהחלט לבצע את ניהול פנקסי החשבונות באופן ממוחשב. זאת ייעשה אך ורק בתוכנה או באמצעים שמותרים לשם כך.

רישום ניהול קופה

לא כל עסק מנהל קופה רושמת או לצורך התחשבנות כספית. עם זאת, כאשר מדובר בעסק שיש ברשותו קופה כאמור הרי שהוא מחויב לשלב תוך כדי ניהול פנקסי החשבונות של ספר רישום המכונה "ספר קופה".

ספר הקופה, ממש כמו פנקסי החשבונות כולם, יכול להתבסס על רישום ידני אולם כיום בדרך כלל הרישום בספר מבוסס על מערכת אוטומטית. כאשר מדובר בקופה רושמת, חלק מרכזי של ספר הקופה יהיה סרט התשלומים, כלומר אותו פלט שמספקת הקופה עם כל קליטה של תקבול. החובות לעניין ספר הקופה יהיו:

רישום מלאי

כאשר מדובר בעסק הכולל מחסן, מרכז לוגיסטי ובכלל – כזה שיש בו תנועה של כניסה ויציאת מלאי, יש לבצע רישום מלא של תנועה זו בספר תנועת מלאי או לחילופין בספר כניסת טובין. תנועת המלאי חייבת להירשם באופן זה:

רישום תקבולים ותשלומים

מערכת ממוחשבת או ספר ייעודי ומרכזי נוסף המצוי בחובת ניהול ספרים ופנקסי חשבונות הם אלה שבהם יש לתעד כל תקבול ולציין כל תשלום. הרישום יכול להתבצע בשיטה מקובלת, המתאימה לאופי העסק וטיבו וכפי שהורה על כך החוק או פקיד השומה. הרישום יכול להתבצע בשיטת החשבונאות החד צידית לרוב בעסקים קטנים או פשוטים, כאשר בעסקים גדולים או מורכבים ייעשה הרישום בדרך כלל בשיטת החשבונאות הכפולה. לעיתים תאושר שיטת רישום מסוג שיטת המזומן.

בספר התקבולים והתשלומים יש לתעד:

חובת שמירת הנתונים

פנקסי החשבונות או לחילופין הרישום במערכת החשבונאות הממוחשבת וכל המסמכים והתיעוד המקושרים אליהם חייבים להישמר לצרכי ביקורת על פי כללי ההתיישנות. במילים אחרות, אין לגרוס, להשמיד או למחוק קבצים במשך שבע שנים.

Exit mobile version