הנהלת חשבונות

ייעוץ ותכנון מס מפי רואה חשבון מוסמך

יעוץ ותכנון מסבישראל, כמו במרבית מדינות העולם, משלם הציבור מיסים מסוגים שונים. בין היתר מקובלים מאוד מיסים על ביצוע רכישות, קטנות וגדולות, מיסים על הון, מיסים בגין הכנסות מעבודה מיסים מקומיים, מס בריאות וביטוח לאומי.

באופן טבעי, הממשלה, שמממנת את פעילותה בזכות אותם מיסים שנגבים מהציבור מבקשת להגדיל את הגביה. לעומת זאת, הציבור – משלם המיסים, מעוניין לשלם פחות מס ככל שניתן.

על מנת לשלם פחות מיסים ניתן לפעול בשתי דרכים, האחת חוקית ולגיטימית והשנייה – לא חוקית ולא לגיטימית. הדרך שאינה לגיטימית כוללת שימוש בפעולות בלתי חוקיות כגון הסתרת הכנסות, הברחת כסף לחו"ל, "משחקים" חשבונאיים בלתי חוקיים ועוד.

הדרך הלגיטימית, החוקית והסבירה הנה להיעזר באנשי מקצוע ובראשם רואי חשבון ויועצי מס, בכדי להוריד את נטל המס. הפעולה המקצועית הזו ידועה בשם "תכנון מס" ולרוב נילווה לה גם מסלול של ייעוץ מס, שאותו מעניקים אנשי המקצוע בעיקר לעצמאים גם לא פעם – גם לשכירים.

משכיר לעצמאי

רואי חשבון נתקלים לא פעם בשאלה חשובה – האם כדאי להיות שכיר או שמא עדיף להיות עצמאי. בשאלה זו, לא תמיד קיימת תשובה פשוטה, שכן המציאות עשויה להשתנות ועימה גם התשובה.

ראשית, חשוב להבין שלא לכל אחד מתאימה האפשרות להגדיר עצמו כעצמאי. לעומת שכיר, יש בכך לא מעט פרוצדורה נוספת וגם עלויות נוספות.

שנית, גם במקרים שמדובר על שכיר בתפקיד בכיר, שיכול להיות מוגדר כעצמאי, חשוב לבדוק הייטב האם על פי מדרגות המס ועל פי מבחר שיקולים רחב, מדובר על צעד חכם ומשתלם.

על פי רוב, כאשר מדובר על מי שהכנסתו גבוהה יחסית, יתכן וצעד כזה יוכיח את עצמו, למרות שלשכירים יש מטריית זכויות שלא מגיעות גם לעצמאים. יש בארץ שכירים שהם למעשה בעלי החברה ומושכים משכורת כשכירים, בעוד שבמקרים אחרים, יש מצב שונה. מצב זה קיים כאשר מדובר על אדם שמגדיר את עצמו כחברה, על מנת ליהנות מהטבות מס שונות.

לתכנן כהלכה

רואי חשבון מנוסים נתקלים לא פעם בלקוחות שלא השכילו לנצל בעבר אפשרויות שונות שיביאו להפחתת המס בצורה ניכרת. בין הלקוחות הללו ניתן למצוא גם שכירים וגם עצמאיים, גם בעלי חברות וגם ישויות משפטיות אחרות.

כדי להבין מהו תכנון מס נכון, חשוב לדעת שקיימות אפשרויות שונות ומגוונות.

שכירים, למשל, יכולים לקבל הטבות מס באמצעות ניצול הקלות כגון הפקדה לקופות גמל, תוספת נקודות זיכוי במקרים מסוימים (למשל כאשר מטופלים בבן משפחה נכה או חולה). וישנן גם דוגמאות נוספות.

כאשר מדובר על עצמאיים, הרי שדרך חשובה לתכנון מס הינה באמצעות הכרה בהוצאות שונות, כך שההכנסה החייבת במס תרד. הכרה בהכנסות חייבת להיעשות באופן חוקי ולגיטימי, ולא באמצעות ניפוח הוצאות מלאכותי.

מטפלים גם במע"מ

תכנון מס נכון כולל בין היתר את ההחלטה, עבור עצמאים, האם להיות מוגדרים כעוסקים פטורים או שמא כעוסקים מורשים.

עוסק מורשה יכול ולמעשה חייב להוציא חשבוניות מס, שכוללות מרכיב של מע"מ. בעשותו כן, לקוחותיו יחויבו לשלם לו מרכיב של מס ערך מוסף. במקביל, אותו עוסק יכול לנכות מתשלומי המע"מ את מרכיב המס (שנקרא מס תשומות) שהוא משלם עבור הוצאות העסק. באופן כזה, למעשה מקבל העוסק הטבה כאשר את המע"מ שהושקע בהוצאות העסקיות הוא מרכיב בר זיכוי.

לסיכום, הן עבור עצמאיים והן עבור שכירים, יש אפשרות להיעזר ברואה חשבון לצורך הפחתת נטל המס. לעיתים הייעוץ יסיע בקבלת החלטה האם להירשם כעוסק פרטיו או מורשה, האם להיות מוגדר כחברה וכדומה. יעוץ נכון גם יסייע בהפחתת המס על עסקאות פרטיות כגון מכירת נדל"ן ואירועי מס אחרים.

ראו גם:

סוגי עסקים בישראל

מי צריך לעבור תיאום מס?

Exit mobile version