הנהלת חשבונות

שירות רואה חשבון לחברות סטארט אפ

ייעות לחברות סטארט אפחברות שונות בישראל נבדלות אלה מאלה במידה רבה מאוד. בין היתר נבדלות החברות השונות בסוג העיסוק שלהן, בדרכי גיוס הכספים, בתכוניות העסקיות וגם בצורה שבה הן מבצעות את ניהול הספרים, כמחויב על פי חוק.

כאשר מדובר על חברות גדולות, בעלות היקף פעילות משמעותי ומחלקות אדמיניסטרטיביות פעילות, תהיה להן בדרך כלל גם מחלקה שלמה להנהלת חשבונות, לעיתים בראשות רואה חשבון. כאשר מדובר על התאגדות עסקית בעסקי מחשבים וטכנולוגיית מידה, בייחוד כאשר מדובר על חברת הזנק (סטארט אפ), תעדיף על פי רוב החברה להתמקד בעיקר בעסקי הליבה. במקרה כזה, על מנת לנהל כהלכה את העניינים הכספיים ולעמוד גם בדרישות החוק, נהוג להיעזר ברואה חשבון חיצוני, שמשמש כיועץ ולא כשכיר.

במרבית המקרים, עבודתו של רואה החשבון נעשית בשיתוף מערך של מנהלי חשבונות, יועצי מס, חשבי שכר וכמובן תוך שיתוף פעולה עם רשויות שונות. בשורות הבאות נראה מהו בדיוק תפקידו של רואה חשבון במקרה כזה, ובמה הוא יכול להועיל לחברת סטארט אפ.

להקים בהצלחה את העסק

הקמה של חברת סטארט אפ כבר מזמן איננה דבר חריג בנוף המקומי. רבים מן היזמים בתחום הינם אנשים בעלי חזון ומעוף, אשר גם מחזיקים בידע טכנולוגי ולרוב גם עם ניסיון מקצועי שנרכש תוך כדי שירות צבאי, לימודים ואולי גם בעבודה כשכירים.

כיום, ברור לחלוטין שגם חברת הזנק חייבת לפעול על פי מודל עסקי יציב, על מנת שתוכל לחתור לתרגום חזון טכני להצלחה כלכלית. הדבר נכון גם למי שחולם על אקזיט וגם למי שרוצה להקים עסק בר קיימא.

בשלב זה, שבו רוצים להפוך את העסק לעובדה קיימת, חשוב ליצור קשר עם רואה חשבון בעל משרד פעיל, ועדיף עם מי שיש לו ניסיון עם חברות היי טק בכלל ועם סטארט אפ בפרט. רואה החשבון, ביחד עם היזם או היזמים, יחליטו יחד איך כדאי להגדיר את החברה מבחינה משפטית. לעיתים יבחר מודל של עוסק פטור, לעיתים מודל של עוסק מורשה ולעיתים יוחלט להקים חברה פרטית בע"מ או שותפות.

לאחר מכן יטפל רואה החשבון בכל הפרוצדורות של פתיחת תיקים מול הרשויות השונות, לרבות תיקי ניכויים במקרה שמדובר על עסק שמעסיק עובדים. בין היתר יפתחו תיקים במס הכנסה, ביטוח לאומי ומע"מ (מס ערך מוסף).

ניהול חשבונות ודוחות

לאחר שהסטארט אפ רשום כעסק, נהוג שרואה החשבון מטפל בכל העניינים החשבונאיים השוטפים. בעשותו כן, מאפשר רואה החשבון לעסק לעסוק בעניינים המהותיים כגון פיתוח אפליקציות, פיתוח תוכנה, בניית אב טיפוס וכן הלאה.

בכל אותה העת, משרדו של רואה החשבון יטפל ברישומים החשבונאים, בעריכת דוחות, ובבדיקת הרווחיות של העסק. בין היתר מטפל רואה החשבון בתשלומים לכל הרשויות (מע"מ, ביטוח לאומי, מס הכנסה), הוצאת תלושי משכורת וכן הלאה.

במקביל, ישנם רואי חשבון שמבצעים עבודה חשובה לא פחות גם בהיבטים של גיוס כספים, סיוע באיתור משקיעים, הכנת דוחות לבעלי עניין קיימים או פוטנציאליים, הכנת סקירות עבור קרנות שונות ועוד.

סגירת שנה

חלק מרכזי מעבודתו של רואה החשבון טמונה בהכנת דוחות מסכמים. לרוב, מדובר על דוחות שנעשים לסיכומה של כל שנת מס, ואז מדובר על דוחות של רוח והפסד וכן על דוח שנתי, שמסכם את תמונת המצב החשבונאית נכון ליום האחרון של השנה.

דוחות אלה מספקים גם צרכים רגולטוריים וגם צרכים פנים ארגוניים. בזכות הדוחות הללו ניתן לראות האם הסטארט אפ מצליח לעמוד בציפיות מבחינה עסקית. בנוסף, ניתן לקבל תמונת מצב של הרכב הוצאות והכנסות וכך לבצע את ההתאמות הנדרשות.

Exit mobile version