הנהלת חשבונות

הכנת דוחות מס לעצמאיים

הכנת דוחות לעצמאייםשלא כמו מרבית השכירים בישראל, עצמאים וחברות נדרשים להגיש מדי שנה בשנה דוחות מס מסוגים שונים. הדוח הנפוץ ביותר ידוע גם בשם דוח שנתי, כאשר חלק מהחברות נדרשים על פי החוק לערוך דוחות נוספים כגון דוח על תזרים מזומנים, מאזן ודוחות כספיים מבוקרים.

מכיוון שהדוח הרלוונטי ביותר למרבית העצמאיים הינו הדוח השנתי, נסביר בשורות הבאות מהו בדיוק הדוח השנתי, מדוע הוא חשוב, במי ניתן להיעזר לצורך עריכתו ומהן התועלות שבו עבור העצמאי או החברה שעבורה הוא נערך.

עריכה מקצועית

על מנת לערוך את הדוח השנתי בצורה המקצועית ביותר פונים מרבית העצמאים בישראל למומחה המוביל בתחום החשבונאות, הלא הוא רואה החשבון. רואה החשבון, שיכול להיות יועץ בעל חברה קטנה או שותף במשרד גדול, הינו בעל כלים שיכולים להתגלות כחשובים ביותר בזמן עריכת הדוח השנתי. בין היתר מדובר על הבנה של כל כללי החשבונאות המקובלים, הבנה של ענפי פעילות עסקית במשק, יכולת לזהות טעויות והמשטות בהנהלת החשבון השוטפת ועוד.

על מנת להבין מדוע חשובה העריכה המקצועית של הדוח השנתי נסביר מהו, בעצם, הדוח הזה, שחשוב להגישו מדי שנה בשנה. שלא כמו אדם שכיר, שיודע היטב מהן ההכנסות החודשיות שלו ואשר נתוניו מועברים לרשויות המס על ידי המעסיק, מצבו של האדם העצמאי שונה בתכלית.

עצמאי, מעצם טבעו אינו יכול לדעת מהן ההכנסות וההוצאות אם לא יקפיד על ניהול מערך של רישום העסקאות, ההכנסות וההוצאות שחלות בעסק בדי יום ביומו. למעשה, גם הרישום של כל העסקאות והתשלומים אינו מספק. על מנת לקבל תמונת מצב אמינה, גם לצורך מעקב פנימי וגם לצורך התחשבנות מול רשויות המס, יש להפיק באמצעות הנתונים החשבונאיים השוטפים את הדוח השנתי.

הדוח למעשה מספק תמונת מצב של כל ההכנסות ושל כל ההוצאות, על פי סעיפים וחתכים שונים. דוח שיוכן בצורה איכותית יספק צרכים שונים של העסק ויהווה גם פתרון מתאים מבחינה חוקית.

יתרונות עסקיים

עריכה של הדוחות הכספיים השונים, לרבות הדוח השנתי, מסוגלת לספק לכל עסק את תמונת המצב המדויקת אודות התוצאות של פעילותו. תהיה זאת טעות לחשוב שרק השורה תחתונה, דהיינו קיום של רווח, היא מספקת. למעשה, חשוב לא פחות לדעת האם הרווח תואם את הציפיות ואת ההשקעה וכן האם ההוצאות שמוציא האדם העצמאי תוך כדי ניהול העסק הן אכן סבירות והגיוניות.

עצמאיים לא מעטים הצליחו בזכות הדוח השנתי ודוחות נוספים אודות פעילותם, לתקן ליקויים שונים, לשפר את הפעילות ולא פעם גם להעביר את העסק מפסים של הפסד לפסים של רווח. כל זאת עוד לפני שראינו את המשמעות של הדוח מבחינת גביית מיסים נכונה ועל פי החוק.

דוחות והחוק

על פי החוק כל עצמאי חייב להגיש למס הכנסה דוחות שנתיים. מטרת הדוחות הללו, מעבר לתועלת העסקית, היא לספר לרשויות – מס הכנסה וביטוח לאומי, כמה מס אמור העצמאי לשלם בגין אותה שנה. הדוח, שמפרט את כל ההכנסות וההוצאות, מסוגל לספק את המענה לשאלה החשובה – מהי הרווחיות של העסק.

לכן, על מנת להימנע מאי נעימות ועל מנת לעמוד בחובה החוקית וגם לקבל את תמונת המצב הנכונה של הפעילות העסקית, חשוב להקפיד על הכנת דוח מקצועי, מעודכן, נכון ובזמן.

ראו גם:

סוגי עסקים בישראל

Exit mobile version