הנהלת חשבונות

פתיחת תיקים ברשויות המס

פתיחת תיקים ברשויות המסלעומת עובדים שכירים, אנשים המוגדרים כעצמאים וכמובן גם חברות צריכים להתנהל באופן שוטף מול רשויות המס השונות. הצעד הראשון בהתנהלות זו הינו פתיחת תיקים ברשויות המס. הן בהתנהלות השוטפת והן בתהליך פתיחת התיקים ניתן להיעזר במייצגים (כגון רואי חשבון) וניתן לעשות זאת גם באופן עצמאי. למותר לציין שפתיחת התיקים הינה חובה. פתיחת התיקים מתבצעת בדרך כלל מול שלוש רשויות נפרדות:

פתיחת תיק – מס הכנסה

על התחלת פעילות כעצמאי או על פתיחה של חברה, שותפות או כל גוף עסקי ומסחרי אחר חייבים להודיע לפקיד השומה מרגע שהעסק מתחיל לפעול או מרגע שהוא מתחיל להראות הכנסות (לאו דווקא רווחים). על התחלת הפעילות העסקית יש לדווח למס הכנסה בכתב וניתן, אך לא חובה, לבצע זאת באמצעות טופס פתיחת תיק עצמאי (טופס 5329, עבור עצמאים).

בין הפרטים שחובה למסור בבקשה לפתיחת תיק מס הכנסה ניתן למצוא את שם המבקש, מספר תעודת הזהות, אופי העסק או סוג העיסוק, כתובת וטלפון, שם העסק, מספר העסק במע"מ. במידה והעסק כולל גם עובדים שכירים, יש לבצע פתיחת תיק ניכויים ולציין כמה עובדים בעסק. למותר לציין שפתיחת תיק במס הכנסה אפשרית גם באמצעות הודעה בדואר ואין הכרח להתייצב במשרדו של פקיד השומה.

פתיחת תיק – מס ערך מוסף

למרות שלא כל עסק ולא כל עצמאי מחויבים לנהל קשר סדיר עם מס ערך מוסף ויש עסקים שמוגדרים כפטורים (לעניין מע"מ) חייבת כל פעילות עסקית להיות מלווה בפתיחת תיק. פתיחת תיק במע"מ מתבצעת באמצעות טופס פרטים אישיים המלווה במסמכים הרלוונטיים לעניין. עבור עצמאי יש לצרף צילום של תעודת זהות בעוד שכאשר מדובר בחברה או בשותפות יש לצרף אישור כגון רישום חברה, אישור התאגדות של אגודה וכדומה. יש להמציא אישור על קיום חשבון בנק של העסק (ניתן להמציא שיק מבוטל) ובמידה ומדובר בעסק המצריך רישוי – מומלץ לצרף גם אישור רישיון עסק.

בין הפרטים שיש למסור למע"מ ניתן למצוא גם את פרטי בעל העסק, שמו של העסק, אופי העסק, כתובת (במידת הצורך יש להוסיף חוזה שכירות של מבנה העסק או אישור בעלות). נתון חשוב במיוחד הינו הערכה של מחזור הפעילות בשקלים לשנה. על פי מחזור זה קובעים במס ערך מוסף האם ניתן יהיה להגדיר את העסק כפטור, האם הוא יוגדר כעוסק מורשה וכדומה. במידה ומדובר בחברה, יש לציין בנפרד את פרטי החברה (מספר חברה, כתובת וכדומה) ובנפרד את פרטי הבעלים או המנהלים. במקרה של שותפות, יש לציין את פרטיהם האישיים של כלל השותפים.

פתיחת תיק – ביטוח לאומי

גם בביטוח לאומי יש לפתוח תיק כנדרש, בין אם מדובר בחברה, בין אם מדובר בעצמאי ובין אם מדובר בשותפות או בגוף אחר המעסיק עובדים. גם מי שעובד כעצמאי באופן חלקי מחויב בתנאים מסוימים לפתוח תיק בביטוח לאומי (בכפוף לגובה ההכנסה). לצורך פתיחת התיק יש לפנות לסניף ביטוח לאומי הסמוך למקום המגורים.

פתיחת התיק כוללת מילוי טופס שנקרא דין וחשבון רב שנתי. יש לשים לב אילו שדות נדרשים למילוי שכן הטופס משמש גם לצורך עדכון פרטים, גם לצורך הודעה על סגירת עסק וגם לצרכים אחרים. בין היתר יש לציין את ההכנסה הצפויה מעסק, תחום העיסוק, היקף שעות מוערך. מעסיקים אמורים לטפל גם בפתיחת תיק ניכויים לצורך הפרשת דמי ביטוח לעובדיהם.

Exit mobile version