הנהלת חשבונות

מעבר מעוסק מורשה לעוסק פטור – האם זה כדאי?

7467214_xxl

עצמאיים ואפילו חברות קטנות יכולים להיות מוגדרים בכמה אופנים מבחינה חשבונאית. בין ההגדרות הנפוצות, בפרט לגבי עסקים קטנים, עצמאים ועוסקים נוספים ניתן למצוא את העוסק המורשה ואת העוסק הפטור (בעבר היה מקובל גם קיומו של עוסק זעיר).

אנשים רבים שואלים את עצמם האם עדיף להיות מוגדרים כעוסקים מורשים או שעדיף להיות מוגדרים דווקא כ"פטורים". חשוב לדעת שלא תמיד יש אפשרות בחירה אבל גם כאשר זו קיימת, לא כדאי להחליט בחופזה. לרוב עדיף להתייעץ עם גוף מוסמך ומקצועי כגון משרד להנהלת חשבונות, בפרט כאשר שוקלים מעבר מעוסק מורשה לעוסק פטור או להפך.

בשורות הבאות נסביר על כמה היבטים חשובים לגבי המעבר מעוסק מורשה לעוסק פטור. בין היתר נסביר את הקשר בין סוג העוסק לבין התחשבנות מול מע"מ, הקשר בין מחזור העסקאות לבין סוג העוסק ומתי שינוי העוסק איננו כדאי או איננו אפשרי.

עוסקים והקשר למע"מ

ההגדרות של עוסק מורשה ועוסק פטור עשויות להבחין בין עסקים "גדולים" לבין עסקים קטנים יותר. עם זאת, הדבר הזה לא תמיד מתקיים הלכה למעשה. מה שנכון תמיד בהקשר של עוסקים, מורשים או פטורים, הוא סוג הקשר שלהם עם משרדי מע"מ, האם הוא קבוע ורציף או לא.

קיטון בפעילות עסקית

על פי רוב, המעבר מהגדרה של עוסק מורשה לעוסק פטור הולכת יד ביד עם קיטון בפעילות העסקית. כאשר מחזור העסקאות וההכנסות של עסק יורדים מתחת לרף מסוים (שנקבע על ידי רשות המיסים) קיימת במקרים מסוימים האפשרות לוותר על התנהלות שוטפת מול משרדי מע"מ על ידי שינוי סיווג. כיום, אגב, הרף מבחינת הכנסות עומד על 80,000 ₪ בקירוב.

במידה ומחזור העסקאות על עוסק או עסק גבוה יותר מסך זה, לא קיימת אפשרות להירשם כעוסק פטור. יש לציין שבענפים ובמקצועות מסוימים חלה חובה להירשם כעוסק מורשה ואין אפשרות לעוסק פטור, ללא תלות בגובה ההכנסה.

איך יודעים אם זה כדאי

כדי לדעת האם מהלך של שינוי הסיוג כדאי או משתלם חשוב לקחת בחשבון את היתרונות והחסרונות השונים. מצד אחד, עוסק מורשה יכול לבצע קיזוז מע"מ ובכך "להרוויח" בחזרה חלק מעלויות התפעול של העסק. מצד שני, עוסק כזה חייב לגבות סכום גבוה יותר מלקחותיו שכן עליו להעביר סכום מס מוגדר למע"מ. כל זאת, בלי להתייחס לחובה לנהל רישום מתאים ולבצע תשלום קבוע למע"מ באמצעות פנקס שוברים מתאים.

על מנת לבדוק אם זהו צעד כדאי, חשוב להתייעץ עם אנשי מקצוע בתחום החשבונאות והנהלת החשבנות. הללו יכולים להתייחס למרכיבי ההוצאות וההכנסות השונים כדי לדעת האם ומתי זה הזמן הנכון לבצע שינוי שכזה. לרוב, מי שעסקיו נמצאים במגמת גידול, ונמצא קרוב למדי לסכום הסף שציינו לעיל, אין תועלת ברישום כפטור.

Exit mobile version