הנהלת חשבונות

עוסק מורשה או חברה בע"מ?

עוסק מורשה או חברה בע"מ?עבור עסקים שכבר פעילים תקופה מסוימת בהצלחה או עבור עסקים חדשים שיודעים מראש שהיקף פעילותם יהיה גבוה יחסית, קיימת במקרים רבים התלבטות לגבי צורת ההתאגדות העסקית – כעוסק מורשה או כחברה בע"מ.

לכל מסלול עסקי שכזה יש משמעויות רבות, יתרונות וחסרונות, כאשר בהחלט מדובר על החלטה אסטרטגית חשובה ובעלת השפעה רבה על ההתנהלות העסקית. ליזמים ובעלי עסקים פעילים חשוב מאוד להבין את ההבדלים והמשמעויות של עוסק מורשה וחברה בע"מ על מנת להגיע להחלטה האופטימאלית, כאשר בהחלט ניתן לקבל בנושא ייעוץ מקצועי ממנהלי חשבונות או רואי חשבון.

חשוב לציין כי עוסק מורשה יכול להיות עסק של עצמאי אחד אך יש בהחלט עוסקים מורשים המתנהלים עם העסקת עובדים והיקפי פעילות גדולים. באותו הקשר, חברה בע"מ כן תהיה לרוב גוף עסקי בעל פעילות עסקית גדולה ומשמעותית יחסית.

עוסק מורשה

כל עצמאי שמחליט להקים עסק יכול להירשם מול רשות המיסים כעוסק מורשה, עליו לפתוח תיק במע"מ, במס הכנסה ובביטוח הלאומי. עוסק מורשה, לעומת עוסק פטור, צריך להיות בעל מחזור עסקאות מסוים (בשנת 2014 נקודת החיתוך בין פטור למורשה היא 100,000 ש"ח במחזור שנתי), כאשר בנוסף בעלי מקצועות חופשיים, ספקי שירותים מסוימים ועסקים בתחומי פעילות מוגדרים מחויבים מראש להירשם לפחות כעוסקים מורשים ללא אפשרות להיות עוסק פטור.

עוסק מורשה מנפיק חשבוניות מס וגובה מע"מ עסקאות מלקוחותיו, כאשר הוא יכול להתקזז על תשלומי תשומות מע"מ בכל חודש או חודשיים (בהתאם לסוג הדיווח שנקבע לו). כמו כן, לעסקים המוגדרים כעוסק מורשה יש הוראות ניהול ספרים רלבנטיות המחייבות כל עסק בהתאם לסוגו, המחזור שלו, מספר העובדים המועסקים בו ותחום פעילותו בניהול ספרי חשבונות לפי הגדרות מסוימות.

היבט משמעותי מאוד של עוסק מורשה הוא שאין הפרדה משפטית בין בעלי העסק עצמו לבין התנהלות העסק – מכל הבחינות הנוגעות לכך. כמו כן, המיסוי על עוסק מורשה הוא אישי ודומה במהותו לחישוב המס שיבוצע לשכיר.

חברה בע"מ

חברה בע"מ היא צורת התאגדות נפוצה מאוד במגזר העסקי, כאשר המהות המרכזית של חברה בע"מ היא שיש הפרדה משפטית מלאה בין בעלי החברה המוגדרים לבין ההתנהלות העסקית של החברה. כל חברה נרשמת ברשם החברות בתהליך בירוקרטי מסוים ומחויבת בתשלום אגרת רשם והגשת דוחות כספיים שנתיים לרשם החברות.

ההפרדה המשפטית היא מהותית, אפשר לתבוע את החברה והיא יכולה לתבוע אחרים, אך תביעה נגד החברה אינה תביעה אישית נגד בעליה. כמו כן, חובות החברה אינם חובות בעליה ואי אפשר אוטומטית להשתלט על נכסי בעלי החברה במקרה חדלות פירעון או פשיטת רגל למשל.

היבט חשוב נוסף של חברה בע"מ הוא המיסוי. חברה בע"מ משלמת מס לפי מס חברות ולא מס הכנסה כמו עצמאים עוסקים מורשים או שכירים. מבחינת הנהלת חשבונות, חברה בע"מ נדרשת להוראות ניהול ספרים מורכבות ומקיפות יותר, כגון הנה"ח כפולה וכיוצא באלו.

אז מה עדיף?

כמובן שההתלבטות בין עוסק מורשה או חברה היא מהותית ורלבנטית לעסקים רבים, כאשר התשובה היא למעשה מאוד ספציפית ותלויה במצב הספציפי של כל עסק. במרבית המקרים ההחלטה לטובת הקמת חברה בע"מ היא מטעמי חיסכון במס (תשלום מס חברות של 25%-26% במקום מס אישי שיכול להית כמעט כפול מכך).

אך יתרון המיסוי הוא מהותי בעיקר כאשר בעל החברה לא מושך דיבידנד שיגדיל את חבות המס שלו אלא מושך משכורת (החייבת במס הכנסה כמובן) ומשקיע את רווחי החברה עצמה. כמו כן, ההעדפה לחברה היא גם מטעמי ההפרדה המשפטית בין החברה עצמה לבעלי מניותיה.

כלל אצבע מקובל הוא שכאשר הרווח החודשי של העסק (רצוי אחרי משכורת לבעלי העסק) עולה על 25,000 ש"ח, עדיף מבחינה כלכלית להקים חברה לעומת מודל העוסק המורשה. כך גם כאשר קיים צורך להפריד משפטית בין ההתנהלות העסקית לבעלי העסק.

עוסק מורשה או חברה בע"מ מה הם היתרונות השונים של עוסק מורשה?

אין ספק שהסוגייה – עוסק מורשה או חברה בע"מ היא אחת מהסוגיות שמעסיקות הכי הרבה בעלי עסקים במדינת ישראל בימינו. מדובר על סוגיה של ממש, שכן גם עוסק מורשה, וגם חברה בע"מ, מחזיקים בידם מן הסתם יתרונות שונים כאלה או אחרים. לגבי עוסק מורשה, עלינו להבין שאחד מהיתרונות המרכזיים כאשר אנחנו מסתכלים על עוסק מורשה או חברה בע"מ זה העובדה שעוסק מורשה לא מוגבל בכלל שסך ההכנסות החודשיות שלו, כלומר, הוא יכול להרוויח כמה שהוא רוצה. ועדיין, אם העסק שלכם מתרחב וגדל, וההכנסות החודשיות שלכם רק הולכות וגדלות, כדאי מאוד להתייעץ עם בעל מקצוע רלוונטי, ואולי להפוך את העסק שלכם לחברה של ממש. זה בדיוק הסיבה, שהדיון של – עוסק מורשה או חברה בע"מ, הוא דיון שלא נגמר לעולם, גם כאשר כבר בחרנו באחד הצדדים. ככלל, בכל הנוגע לסוגיות גדולות כאלה, מומלץ מאוד להתייעץ תמיד עם בעל מקצוע, שילווה אתכם בתהליך ובדילמות השונות.

אחד הדברים שהכי יכולים לעזור לכם לקבל החלטה נכונה הוא לגשת לשני יועצים. היועץ הראשון הוא רואה חשבון. תפקידו של רואה חשבון הוא בעצם ללוות ולסייע לכם בכל מה שקשור לתהליכים בירוקרטיים פיננסיים כמו למשל פתיחת תיקים במס הכנסה, ביטוח לאומי וכיוצא בזה. היועץ השני הוא יועץ כלכלי שבעצם יחקור את העסק שאתם רוצים לפתוח לעומק ויבדוק את הכדאיות בהתאם לשוק

להלן ההבדלים המהותיים בין השניים

עוסק מורשה חברה בע“מ
רישום ברשויות המס ביצוע תהליך מול רשם החברות
הנהלת חשבונות חד צדדית הנהלת חשבונות כפולה
אין הגנה יש הגנת עירבון מוגבל 
לא צריך עורך דין לתהליך יש צורך בעורך דין לתהליך
נתפס לרוב כעסק קטן בעיני הציבור נתפס כעסק גדול בעיני הציבור
מקבל מספר עוסק מורשה  מקבל מספר ח.פ
תהליך מהיר ויעיל תהליך שלוקח זמן ודורש הרבה אישורים 
אין אגרות שנתיות קבועות  יש אגרות קבועות שמשלמים לרשת החברות 
קיימת הכרת בהוצאות הרכב של עד 45 אחוזים  קיימת הכרה בהוצאת רכב של 100 אחוזים 

קראו על המעבר מעוסק מורשה לעוסק פטור והאם זה כדאי

Exit mobile version