הנהלת חשבונות

סוגי עסקים בישראל

סוגי עסקיםבישראל קיימים עסקים רבים, שונים ומגוונים. לצד עסקים קטנים, שכוללים מספר מצומצם של עובדים, ישנם עסקים שכוללים מאות ואפילו אלפי עובדים. ישנם עסקים שבהם עיקר הפעילות מבוססת על ייבוא ויצוא אחרים עוסקים בייצור או שיווק בעוד שיש כאלה שמספקים שירותים שונים כגון ייעוץ עסקי, הנהלת חשבונות, ייעוץ משפטי ועוד.

לצד הקריטריונים לחלוקת עסקים על פי מספר העובדים או על פי מגזר הפעילות, נהוג לחלק את סוגי העסקים על פי קריטריונים חשבונאיים וקריטריונים של מיסוי. מאפיינים אלה, שעל פיהם עובדים רואי החשבון, מושפעים בין היתר מגודל העסק, ממאפייני הלקוחות ובעיקר מגדול המחזור הכספי.

פעמים רבות, ההחלטה על הקמת עסק חדש כוללת גם התייעצות עם רואה חשבון בהיבט של הגדרת סוג העסק. רק לאחר הבחירה בסוג המתאים – עוסק פטור, עוסק מורשה, חברה פרטית בע"מ, חברה ציבורית או מלכ"ר, אפשר להפיק את המרב מהפעילות העסקית.

עוסק פטור

ההגדרה העסקית הראשונה והבסיסית ביותר שקיימת כיום בישראל הינה עוסק פטור. ההגדרה, שמבוססת בראש ובראשונה על הכנסות הנמוכות מרף מסוים ברמה שנתית, מאפשרת הקלות בנושאי מיסוי.

ההקלות שאנו מדברים עליהן כוללות בעיקר פטור מגביית מע"מ מלקוחות, מה שמאפשר לעבוד ללא פתיחת תיק מע"מ. אפשרות זו רלוונטית אך ורק כאשר מדובר על עסקים קטנים, על פי רוב עצמאים, שהכנסתם השנתית נמוכה מסכום של 80,000 (נכון לשנת 2014). יש לציין שישנם משלוחי יד ועיסוקים אשר מנועים מעצם הגדרתם לפעול כעוסקים פטורים, גם במידה ומחזור העסקים שלהם נמוך.

עוסק מורשה

אחרי שראינו מהו עוסק פטור, קל יותר לעבור להסבר על המבנה העסקי הבא אחריו, שנקרא עוסק מורשה. בדומה לעוסק פטור, גם עוסק מורשה יהיה על פי רוב עצמאי אך לעיתים יהיה מדובר על מעסיק קטן. במקרים אלו, יתקיים התנאי של מחזור העסקים שנתי שעולה על 80,000 שקלים לשנה.

בנוסף, קיימים משלוחי יד מגוונים שכל העוסק בהם מחויב להירשם כעוסק מורשה לעניין מע"מ (מס ערך מוסף). כאלה יהיו למשל רופאים, פסיכולוגים, עורכי דין, מהנדסים, רואי חשבון ועוד.

עוסק מורשה מחויב על פי חוק לגבות מלקוחותיו מע"מ, כאשר את הסכום הנגבה, בקיזוז מע"מ התשומות שהושקעו בעסק, עליו להעביר למע"מ.

חברה בע"מ

חברה בע"מ היא כינו לגוף עסקי מורכב יותר לעומת עוסק פטור או עוסק מורשה. מקובל להקים חברה בע"מ כאשר היקף הפעילות גדול, כאשר מבקשים להיעזר בניהול מקצועי במקום ניהול בעלים, וכאשר מבקשים להקטין את הסיכונים העסקיים והכספיים המוטלים על הבעלים.

כאשר מדובר על חברה בע"מ, ישנה הפרדה מלאה בין העסק לבין בעליו, ורק במקרים חריגים עשוי הבעלים להסתבך במקרה של כישלון עסקי. בנוסף, להקמה של חברה בע"מ לעומת בחירה לעבוד כעצמאי (עוסק פטור או עוסק מורשה), יש יתרונות ברמה של מיסוי, בזכות הקלות שונות ומדרגות של מס חברות.

חברה ציבורית

חברה ציבורית, שלא כמו חברה פרטית, הינה חברה שהונפקה בבורסה. כאן, הבעלים הוא למעשה כל ציבור מחזיקי המניות, כאשר לרוב יהיה גורם אחד או יותר שהינו בעל שליטה. בעל שליטה יהיה הגורם שמחזיק בכמות מניות משמעותית, ולכן, יש לו יכולת לשלוט הלכה למעשה בקביעת המדינות של החברה ושל הדירקטוריון.

מלכ"ר – מוסד ללא כוונת רווח

עד כה עסקנו בסוגי עסקים שנועדו לתכלית עיקרית אחת – השאת רווחים. ישנן התאגדויות אחרות בישראל שמטרתן שונה – השגת מטרה חברתית. ארגונים כאלה, שפועלים בדרך כלל על פי מודלים מקובלים של הכנסות והוצאות, מכונים בשם מלכ"ר. כאן ניתן למצוא גופים וולונטריים, מוסדות חינוך, מוסדות דת ועוד.

Exit mobile version