הנהלת חשבונות

מנהל חשבונות

מנהל חשבונותמנהל חשבונות אחראי על רישום וניהול כל הפעולות החשבונאיות של ארגון. תפקידו לפקח על עבודות ניהול החשבונות הכוללת את כל תזרימי המזומנים של החברה: תשלום לספקים והנפקת חשבוניות, הנפקת תלושי שכר, גביית חובות, רישום השינויים במלאי, וכל יתר הפעולות החשבונאיות.

היכן יש צורך במנהלי חשבונות?

כל ארגון באשר הוא זקוק לשירותיו של מנהל החשבונות. מנהלי עסקים קטנים מסתפקים במסירת הרשומות והדו"חות שהם עורכים לבדיקתו של מנהל החשבונות ואילו עסקים בינוניים וגדולים מעסיקים בדרך כלל מנהל חשבונות במשרה חלקית או מלאה שינפיק בעצמו את הדו"חות החשבונאיים.

עסקים גדולים, הזקוקים לכמה מנהלי חשבונות, מחלקים את עבודת ניהול החשבונות בין כמה מנהלים שכל אחד מהם מתמחה בתחום מסוים ומעל כולם עומד מנהל חשבונות ראשי. בעסקים מורכבים, ישנו חשב שכר שכל מנהלי החשבונות כפופים לו. חשב שכר מוכרח להיות בעל ידע רב ומקצוען וכמו כן, עליו להיות בעל ראייה מערכתית רחבה.

אם כן, הביקוש למנהלי חשבונות גדול מאד ולכן צעירים רבים בוחרים להתמחות בתחום ולהשתלב בשוק העבודה המגוון הזה.

שיטת ניהול החשבונות

ישנן שתי שיטות מקובלות לניהול החשבונות: השיטה המקובלת יותר לרישום תזרימי הכספים היא שיטת "הנהלת החשבונות הכפולה". בשיטה זו נרשמות כל הרשומות החשבונאיות בטבלה בעלת שתי עמודות כאשר בעמודה האחת שלה מופיעות כל רשומות ה"חובה" ובעמודה השנייה כל רשומות ה"זכות".

בצד החובה נרשמים נכסי הארגון ובצד הזכות נרשמות ההתחייבויות הכספיות שהחברה עתידה לקבל ונכסי ההון שלה. השיטה האחרת היא ריכוז כל הרשומות בעמודה אחת עם סימנים "+" ו"-" עבור זכות וחובה.

בנוסף להנפקת דו"ח מאזן התשלומים, אחראי מנהל החשבונות על הכנת הדו"חות התקופתיים שהארגון מחויב להעביר לרשויות המס. רישומי מנהל החשבונות מועברים לרואה חשבון, הנחשב בעיני רשויות המס לגורם המוסמך לאישור דו"חות מס.

הנהלת חשבונות בישראל

מנהלי חשבונות רוכשים את תעודת ההסמכה שלהם לאחר שהם משלימים לימודי תואר ראשון בחשבונאות. לימודי התואר הראשון כוללים תחומי רבים בחשבונאות וביניהם: יסודות המשפט, חשבונאות פיננסית, דיני תאגידים, תמחיר וחשבונאות ניהולית, ניתוח דוחות כספיים, מימון, דיני מיסים, מאזנים מסחריים ועוד.

התואר בחשבונאות נחשב לתואר מעמיק ובעל דרישות גבוהות אך תעודת ההסמכה שהוא מקנה היא בעלת ערך בשוק העבודה. עם זאת, יש לציין שתעודות ההסמכה אינן הכרחיות לצורך השתלבות בשוק העבודה וישנם מעסיקים שמוכנים לקלוט מנהלי חשבונות שאין להם תעודה מקצועית ומעדיפים רואי חשבון וכלכלנים לתפקיד זה.

תעודות ההסמכה של מנהל חשבונות

תעודת הסמכה למנהל חשבונות ניתנת בישראל על ידי משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה. התעודות מתחלקות לשלוש קטגוריות, מהנמוך לגבוה:

תפקיד חשוב בכל עסק

מנהל החשבונות נושא תפקיד בעל חשיבות רבה בעסק ולאחריותו ולמקצועיותו יש השלכות על הצלחת העסק. מתוקף תפקידו נחשף מנהל החשבונות לרזיהם של מנהלי העסק ולכן חשוב מאד שיהיה אדם ישר ולויאלי. ישנם מעסיקים רבים שדורשים מהמועמדים לתפקיד מנהלי חשבונות לעבור בדיקת פוליגרף טרם הצטרפותם לארגון על מנת לבחון את מהימנותם.

ראו גם:
הוראות חשובות בחוק מע"מ

Exit mobile version