הנהלת חשבונות

כדאיות השקעה כספית אל מול קרנות וחסכונות בחשבונות

כדאיות השקעה כספית אל מול קרנות וחסכונות בחשבונותבשל שינויים ניכרים באפשרויות התשואה שניתן לקבל כיום בתוכניות חיסכון ובשל העובדה שאצל רבים קיים פיזור ניכר במגוון רחב של קרנות עם קושי ממשי למעקב שוטף אחר הביצועיים נוצר בילבול

הציבור הישראלי רגיל מזה שנים להשקיע את כספו באפיקים מקובלים כגון תוכניות חיסכון ופיקדונות בנקאיים וכן בקרנות שונות כגון קרנות פנסיה, קרנות השתלמות וכיוצא באלה. אולם לא ברור אילו מהאופציות עדיפה. להלן נסקור כמה היבטים בהקשר של כדאיות השקעה כספית אל מול קרנות וחסכונות בחשבונות.

תוכניות חיסכון חדשות מול ישנות

כאשר רוצים לבחון כהלכה את הכדאיות בהשקעה כספית חלופית ביחס לחסכונות רגילים או קרנות שונות, ראוי להתייחס לשאלת מועד הקמת התוכנית או הקרן. קרנות מסוימות של השקעה, חשבונות חיסכון ופיקדונות וותיקים יכולים לשאת לעיתים תשואה טובה ומובטחת.

כזה המצב למשל בתוכניות חיסכון לעשר או לעשרים שנה שלא כל כך מומלץ לשבור וכזה הוא המצב בחלק מקרנות הפנסיה הוותיקות, שמשקיעות חלק ניכר מכספי החוסכים באגרות חוב מיועדות. אגרות חוב כאלה, יש לומר, הן אגרות שהופקו על ידי ממשלת ישראל לצרכי חיסכון לפנסיה בלבד. לא ניתן להשקיע באגרות חוב אלו באופן פרטי.

לעומת תוכניות וותיקות, ניתן לראות תשואה הרבה יותר נמוכה, לעיתים אפילו אפסית באלו החדשות. אפילו בתוכניות למספר שנים התשואה פשוט מגוחכת. בנוסף, כאשר ישנם כספים רבים המפוזרים בין קרנות שונות, לעיתים בסכומים יחסית נמוכים, עשויות העמלות לנגוס מכספי החיסכון באופן ניכר.

במקרים אלה, בהחלט שווה לבחון אפשרויות השקעה חלופיות, בין אם מדובר בהעברה לקרן אחת (שיכולה להיות גם נזילה וברמות סיכון משתנות) ובין אם מדובר באפשרויות השקעה אחרות.

השקעה בנדל"ן לתשואה ראויה

אפשרות טובה להשקעה שמניבה תשואה יפה וללא סיכון ניכר ניתן למצוא בנדל"ן. לעומת פיזור רב של קרנות שונות שיכולות להוות מכשירי חיסכון מורכבים ולא ממש ברורים, השקעת נדל"ן היא יחסית ברורה ולא מסובכת. עם זאת, יש לשים לב שגם כאן צריך לנהוג בזהירות וללא חיפזון.

חשוב לבחור את הנכס שבו רוצים להשקיע, על פי אזורים שצפויים להמשיך להתפתח. כאשר מחשבים את התשואה הצפויה, יש לקחת בחשבון גם הוצאות שונות לתחזוקת הנכס מפעם לפעם. בחירה בנכסים נכונים תוכל להבטיח גם העלאת ערך הנכס. יש לשים לב שהשקעה זו יחסית איננה נזילה, כך שהיא לא תתאים למי שזקוק לסכום נזיל שמושקע כיום בקרן שניתן לפרוע בכל עת.

לעניין ההשקעות בנדל"ן ראוי להוסיף שיש אפשרות להצטרף גם לקבוצות משקיעים וכן להשקיע באגרות חוב של חברות נדל"ן. השקעה ישירה בחו"ל, גם בנדל"ן מניב, פחות מומלצת כיום, בפרט למי שחסר את היכולת לבדוק את תנאי השוק בחו"ל ומי שאיננו בקיא בהשקעות מסוג זה.

תיק השקעות מבוזר לאורך זמן

עוד אפשרות טובה להשקעה, הפעם כזאת בעלת נזילות יפה היא השקעה בשוק ההון, באופן שקול. לא חייבים להיות אוהבי סיכון בכדי להשקיע בבורסה, במניות, אגרות חוב, תעודות סל או קרנות נאמנות. ניתן לבצע השקעה זהירה שתכוון לקבלת תשואה סולידית, ברמת סיכון נמוכה.

גם רמת סיכון גבוהה בהחלט אפשרית, אך חייבים להגדיר מראש מהי רמת הסיכון שאיתה אפשר לישון בשקט. בניה של תיק השקעות מבוזר יכולה להקטין סיכון ולהביא למצב שבו מצליחים להרוויח לא רק בשוק עולה אלא גם בשווקים יורדים. ניתן לעשות זאת באמצעות יועץ השקעות או מנהל תיקים, כאשר עבור חוסכים קטנים אפשר ללכת על פתרון פשוט יותר של תעודות סל עוקבות מדדים.

Exit mobile version