הנהלת חשבונות

הנהלת חשבונות לעסק גדול

הנהלת חשבונות לעסק גדולבמערכת הכלכלית בישראל, עסקים גדולים מוגדרים באופן כללי כעסקים בעלי מחזור הכנסות של מעל 15 מיליון ש"ח בשנה ואשר מעסיקים מעל 50 עובדים. מתוך הגדרה כללית זו, ניתן להבין כי כמובן שכל העסקים הגדולים בישראל מאוגדים כחברות בע"מ או על פי צורות התאגדות מקובלות אחרות.

ככל שהעסק גדול יותר, פעילות העסקית לרוב מורכבת יותר וכוללת פעולות ועסקאות רבות יותר, לכן גם הנהלת החשבונות של העסק מורכבת יותר ודורשת יותר עבודה, יותר כוח אדם ויותר התנהלות מול מוסדות שונים ורשויות שונות. נספק כאן סקירה כללית לגבי הנהלת חשבונות לעסק גדול והמשמעויות העיקריות שלה.

הנהלת חשבונות פנימית או חיצונית

כאשר מדובר על שירותי הנהלת חשבונות לעסק גדול, יש שני מודלים מרכזיים ומקובלים במשק. אלו כוללים הנהלת חשבונות פנימית המבוצעת על ידי עובדים המועסקים ישירות בארגון, מנהלי חשבונות מוסמכים כמובן או לחלופין הנהלת חשבונות חיצונית המנוהלת במיקור חוץ דרך משרד ראיית חשבון ושירותי הנה"ח.

בכל מקרה, מכיוון שמדובר על עסק גדול ופעילות כלכלית וחשבונאית מורכבת, את העבודה בפועל מבצעים אנשים מקצועיים ומוסמכים ולא עובדים שבין היתר גם עוסקים בניהול חשבונות.

החלוקה בין העסקים הגדולים השונים מגוונת, אך ניתן לומר כי רוב העסקים הגדולים מנהלים את חשבונותיהם באופן פנימי – עם עובדי ועובדות הנהלת חשבונות המועסקים ישירות ועוסקים בלעדית בניהול הספרים והחשבונות של הארגון. זה יעיל יותר במקרים רבים כאשר מדובר על ארגונים גדולים, עם מחזורי פעילות גדולים ומגוון רחב של עסקאות.

עסקים אלו תמיד עובדים גם עם משרד ראיית חשבון חיצוני המספק ליווי מקצועי, כמו גם שירותים להכנה ו/או ביקורת של הדוחות הכספיים – כאשר מדובר על חברה בע"מ, יש חובה להגיש דוחות כספיים לרשם החברות.

הנהלת חשבונות לעסק גדול המבוצעת במודל של הנה"ח במיקור חוץ היא נדירה יותר ולרוב רלבנטית לעסקים שהיקף המחזור שלהם גדול אך פעילותם הכלכלית עצמה פשוטה יותר או שהם מעסיקים פחות עובדים.

הנה"ח כפולה והוראות ניהול ספרים

בכל מה שנוגע אל הנהלת חשבונות לעסק גדול, הכוונה היא לרוב לחברות וארגונים גדולים יחסית, כך שהמדינה מתנהלת באופן שונה מול עסקים וארגונים אלו, עם דרישות רבות ומורכבות יותר. כך, הנהלת חשבונות לעסק גדול תמיד מחייבת הנהלת חשבונות כפולה ברמה הגבוהה ביותר של ניהול ספרים, הוראות ניהול הספרים לעסקים אלו יהיו לרוב מקיפות מאוד ויכללו חובה לנהל ספרים רבים ולבצע מעקב ודיווח מקיפים אודות פעילות החברה.

כאמור, לרוב גם יש חובה להכין, לבקר ולהגיש דוחות כספיים מלאים אודות הארגון ופעילותו הכלכלית. לכן הנהלת חשבונות לעסק גדול היא תחום כה מורכב וגדול, המחייב מקצועיות ללא פשרות וליווי צמוד של אנשי מקצוע ברמה הגבוהה ביותר כמו רואי חשבון, יועצי מס, חשבי שכר בכירים, מנהלי חשבונות בכירים וכיוצא באלו.

מטריית שירותים חשבונאיים ופיננסיים מלאה

הנהלת חשבונות לעסק גדול היא מורכבת ומחייבת ביצוע פעולות חשבונאיות וניהוליות רבות מאוד לאורך השנה וכמובן לאחר סיום שנת המס. בארגונים גדולים אלו יש כמה וכמה אנשי הנהלת חשבונות – פנימיים או חיצוניים – המנהלים את החשבונות ואת ההיבטים הפיננסיים של העסק/ארגון.

למעשה מדובר על מטרייה רחבה של שירותים ולא רק על שירותי הנה"ח בסיסיים כפי שקיים בעסקים קטנים ואף בינוניים. כך, אנשי הנהלת החשבונות עוסקים במשכורות עובדים, התנהלות מול בנקים וגופי מימון, מתנהלים בשוטף ובאופן מקיף מול רשות המיסים ומוסדות ממשלתיים שונים, מנתחים את הפעילות העסקית ומספקים דיווחים ונתונים למנהלים ועוד שורה ארוכה מאוד של שירותים ומשימות.

Exit mobile version