הנהלת חשבונות

הכנת תוכנית עסקית

בניית תוכנית עסקית מוצלחתהכנת תוכנית עסקית, ברמות פירוט גבוהה יותר או גבוהה פחות, נחשבת לאבן דרך מהותית בעולם העסקים. בין היתר תוכנית שכזאת מקובלת מאוד בעת בחינת הקמה של עסק חדש או בעת הרחבת פעילות של עסק קיים.

במקביל, מדובר על צעד חשוב מאין כמוהו בתחום ההייטק בכלל ובתחום הרחב של מיזמי סטארט אפ בפרט. במקרים כאלה, ללא תוכנית מפורטת, יתקשו היזמים להפוך את הרעיון, טוב ככל שיהיה, למשהו בר ביצוע ובעל משמעות ישומית.

כדי להכין תוכנית עסקית ראויה לשמה נדרשת מעורבות של מנהלי החברה, ביחד עם אנשי מעשה הן בתחום ההנדסי והן בתחום הפיננסי. על פי רוב, יועצים פיננסים נחוצים יהיו רואי חשבון שמתמחים בהכנה מלאה או בליווי של כתיבת תוכניות עסקיות מפורטות. יש לציין שלעיתים, יבחרו בעלי החברה או היזמים להיעזר ברואה חשבון בעל התמחות ייחודית למשל:

רואי חשבון מכירים את השוק

בעוד שעל הצד הטכנולוגי וההנדסי של התוכנית יהיו אמונים היזמים, המפתחים, מהנסים או מעצבי מוצר למיניהם, הרי שעל הצד הפיננסי והכלכלי יהיו אחראים יועצים מומחים – לרוב רואי חשבון בעל התמחות בכלכלה או במנהל עסקים.

לצד ההתמחות הפיננסית והיכולת לבנות תחזית של הכנסות, הוצאות ותקבולים לתקופות שונות, מחזיקים רואי חשבון רבים בידע רחב היקף אודות פעילות כלכלית במגזרים שונים. העובדה שרואה חשבון יכול להעריך שחקנים נוספים שפועלים באותו שוק אליו מבקשת חברה מסוימת להתרחב יכולה לסייע ליזמים להתמקד בצרכים של פלחי שוק מדויקים יותר. בנוסף, הידע של היועץ הפיננסי אודות תנאי רגולציה ואודות חסמים שונים, יכולה לחסוך לא פעם הרבה מאוד עוגמת נפש, הוצאות מיותרות, ופיתוחים בלתי אפשריים מבחינת פטנטים או זכויות יוצרים.

סיוע בגיוס הון

חלק נכבד מהמקרים שבהם נחוצות תוכניות עסקיות ניתן למצוא במקרים שבהם היזמים מגיעים עם רעיון וזקוקים לכסף כדי לממש אותו. במקרים שכאלה, תוכנית עסקית בנויה היטב, בעלת יכולת לספק מענה למצבים שונים ומגוונים ולהראות היתכנות כלכלית של ממש, תהווה ההבדל שבין חיים לבין מוות (מבחינה עסקית, כמובן).

הלוואות מגופים פיננסים, אך יותר מכך, מענקים מגופים ממשלתיים, השקעות של קרנות הון סיכון או של אנג'לים (משקיעים פרטיים, בעיקר בהיי טק), יעדיפו להשקיע בגופים שבנויים מלכתחילה כדי להראות רווחים עתידיים, לאורך זמן.

תזרים ורווחיות

אם ראינו שרואה החשבון יכול לסייע בגיוס ההון הראשוני, לתחילת פעילות החברה, הרי שחשוב לקחת בחשבון את ממד ההכנסות וההוצאות לאחר שהיוזמה העסקית תעבור את שלב הפיתוח הראשוני.

בשלב הראשוני, שבו על פי רוב ההוצאות עולות על ההכנסות (אם בכלל ישנן הכנסות), חשוב להעריך באופן מדויק ככל שניתן את העלויות. חישוב לא נכון עשוי להביא למצב שבו הפרויקט נתקע ללא מימון, בשל שריפת מזומנים בקצב מהיר על הפיתוח, משכורות ושכר דירה. במצב כזה עשויים להתגלות קשיים לגייס מימון נוסף.

בנוסף, התוכנית העסקית אמורה להראות כיצד, בתקופות הבאות שלאחר הפיתוח הראשוני, תוכל החברה להניב הכנסות קבועות.

במידה והתוכנית העסקית מראה במידה רבה של וודאות שההכנסות בטווח הארוך עולות על ההוצאות ומשאירות שוליי רווח מספקים, אז ישנה כדאיות אמיתית. במידה והמצב שונה, יש לבצע שינויים מהותיים בתוכנית עד שיהיה ברור שתזרים המזומנים החזוי יוכל לספק את הרווחיות המבוקשת.

ראו גם:

פתיחת עסק – כל הטיפים לפתיחת עסק כמו שצריך

Exit mobile version